דילוג לתוכן העיקרי

כשרות בשר עוף ע"פ הרמב"ם

שאלה

לק"י שלום וברכה לכבוד הרב.
לגבי כל השאלות להלן, אני מבקש מכבוד הרב לקבל תשובה ע"פ שיטת הרמב"ם:
1. לגבי מה שכותב הרב רצאבי בשולחן ערוך המקוצר כי מליחה ליממה שלמה מקלה את הדינים לגבי המשך הטיפול בעוף ומתירה בעצם לחתוך אותו ללא מליחה נוספת, האם הרב מסכים לקביעה זו או חולק עליה?
2. מהי לפי דעת הרב מידת הבישול המדויקת הנדרשת לחתיכות עוף כדי שחיתוכים נוספים לא יצריכו מליחה נוספת?
תודה רבה לכבוד הרב על הזמן והעמל הרב המוקדש לי ולשאר שואלי השאלות.

תשובה

1. כלל יהא נקוט בידך, שאין להתיר איסורים מכח סברא. אלא עפ"י ראייה תלמודית. והסברא של הראשונים שלאחר י"ב שעות שהבשר במלחו כבר פלט כל צירו, יושמה לחומרה ולא לקולא. שהכשר אסור לפחות כדי קליפה בגלל שלדעתם, הבשר בלע דם לאחר שגמר לפלוט כל צירו. ולכן, כל האומר שלאחר יממה שהבשר במלחו פלט כל צירו ומותר בלי חליטה למי שמצריך חליטה מן הדין, כלומר שבלי חליטה הבשר אסור, עליו הראיה. כי הוא משתמש בסברה שטעונה הוכחה כדי להתיר איסור.
2. נראה לי כל שנתבשל כחצי בישולו, כדברי רבינו, שבת, ט, ה.