דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

לכבוד הרה"ג רצון ערוסי שליט"א. יורנו רבינו:
א. הנוהג להחמיר בפלטת שבת כדעת מארי, יוכל להקל אם משתמש בפלטה הכשרה לפי הרב מרדכי אליהו? ( שלשיטתו הפלטה נחשבת כקדירה שע"ג הכירה).
ב. במקום שלא מקפידים על הפרדה בחימום במיקרו - גל, באיזה אופן אדם ששומר כשרות יוכל לחמם במיקרו מאכל ויוכל לאוכלו (כגון: שיחמם בשני כיסויים) או שאין תקנה וצריך להכשיר את המיקרו?
ג. מהו טעם ההיתר לשימוש בשעון שבת?
ד. האם אי טבילת כלי מונעת שימוש אחר בכלי? (כגון: כוס שלא הטבילו אותה ואדם רוצה ליטול ידיים ממנה).
בתודה ובהערכה רבה.

תשובה

א. מפי השמועה למדתי שהפלטה הנ"ל יש חלל בינה ובין הכיסוי שמעליה, ולפי רבינו אין זה פתרון. כי גם בתנור יש חלל גדול בין מקום האש בתחתית התנור, לבין כלים שעל גבי התנור. ואין אנו מתירים אלא להניח כלי על גבי מיחם. כי המיחם הוא כלי שיש בו מים, או תבשל. ואז אין הדבר נחשב על גבי התנור, משום כך אין אנו מתירים להניח כלי הפוך על הפלטה, ועליו כלי לחימום.
ב. אפשר בשני כיסויים שסגורים היטב, או גם יש תבניות שבתוכן שמים את הכלי החלבי, והתבנית סגורה היטב.
ג. כלל גדול: עושה אדם מלאכה מערב שבת והיא נמשכת ונעשית מאליה בשבת.
ד. מורת. כי אותו שימוש אינו אכילה ושתייה, אלא רחיצה. וגם לגבי שימוש של אכילה ושתייה, יכול היהודי לתת את הכלי לגוי במתנה על מנת להחזיר. וישאילנו ממנו וישתמש בו, ולכשיהיה לו מקווה - יטבילנו.