ניתוח לאחר המוות
שלום כבוד הרב.
בעקבות המקרה המצער שקרה לנכדו של ראש עיריית ירושלים התעוררו בי מספר שאלות: האם אין ההלכה צריכה להתיר, ואולי אף לחייב, את ניתוח גופתו של הפעוט כיוון שמדובר בנתיחה שתכליתה רפואית (הצלת חיים), דהיינו לנסות להבין מה גרם לילד להגיב באופן כזה לזריקה, ובכך למנוע מיתות דומות בעתיד? שנית, ובאופן יותר עקרוני, הרי כל הרפואה של ימינו מבוססת על ניתוחים שלאחר המוות, וללא השימוש באמצעי זה, הרי שהרפואה לא היתה מגיעה להישגיה מצילי החיים ממש. אז אם ההלכה לא מתירה ניתוחים שלאחר המוות, האם זה ראוי שהיא תתיר שימוש בידע המופק מדבר שהיא פוסלתו? למה הדבר דומה? שתרומת איברים תהיה אסורה, אבל לקבל... זה כבר משהו אחר. * שמעתי מחבר שהרב קאפח כתב להתיר ביצוע ניתוח שכזה.
תודה.
מבחינה עקרונית יש מקום להתיר ניתוח לאחר המוות בנסיבות כאלה, וכמובן שייעשה רק לפי מידת הצורך ויוחזרו כל האיברים מיידית ויובאו לקבורה. וה' רופא חולים רופא כל חולי עמו בית ישראל.