דילוג לתוכן העיקרי

שבת ברמב"ם ובכלל

שאלה

שלום כבוד הרב
רציתי לדעת האם במקרה שאדם מתכוון לעשות מלאכה במזיד בשבת ועושה אותה, ומבלי דעת עושה גם מלאכות אחרות - האם חייב או פטור. מהרמב"ם לא הבנתי את התשובה, כיוון שהוא מתייחס שם (עד כמה שהבנתי) לעצמים שונים ומעשים שונים, ולא כמו בשאלה שלי - *לאותו עצם* *ולאותו מעשה*, אלא לפרטים שונים של אבות מלאכה. לצורך הדוגמה נניח שאין בהדלקת מעגל חשמלי בשבת משום בונה וסותר (כדעת החזו"א?). השאלה נשאלת במספר דרגות חומרה:
1. אדם הדליק (בסתר) נורת פלורסנט *בידיעה ודאית* שיש שם משום בונה וסותר, אך לא ידע שיש שם הבערה. האם חייב על ההבערה?
2. אדם הדליק (בסתר) נורת פלורסנט *בהסתפקות* האם יש כאן בונה וסותר, ושוב - לא ידע שיש הבערה.
א. האם חייב (ואם כן, מה) על הבונה וסותר (בגלל ההסתפקות)?
ב. האם חייב (ואם כן, מה) על ההבערה?
3. אדם הדליק פלורסנט מתוך מחשבה ודאית שיש בונה וסותר ולא ידע שיש הבערה. בנוסף לכך, כאן העניינים קצת מסתבכים: אם מדובר באדם שלא ידע את העונשים כמו שצריך, כלומר ידע שעונש סקילה הוא החמור ביותר, ידע שיש עונש סקילה עם עדים והתראה על עשיית אב מלאכה בשבת אלא *שלא ידע* שיש כרת כאשר העבירה נעשית בסתר. אם הוא עשה את העבירה בסתר מן הסתם הוא לא היה מוכן להיסקל, כלומר סקילה לא הייתה לו ממש במודעות. מצד שני - כרת היה מאוד במודעות שלו, אלא שעליו לא ידע כאמור. חייב כרת (שעליו לא ידע) או פטור ממנו?
4. אותה שאלה כמו 3, אלא שבמקום ידיעה (או מחשבה ודאית) שיש כאן בונה וסותר, הוא *הסתפק* אם יש בונה וסותר.
5. האם באמת יש בונה וסותר במעגל חשמלי (לפי דעת רוב הפוסקים)? אם הרב אומר חייב, אבקש שיציין באיזה עונש חייב (כרת או קרבן)?
תודה

תשובה

הקדמה: אין קשר בין הפתיח שלך לשאלותיך, כי הפתיח מתייחס לאדם שמתכוון לעשות מלאכה אחת, ונשית לו מלאכה אחרת, שהוא פטור. ומדובר בעצמים שונים, או במקומות שונים. לא כן שאלותיך שהן מתייחסות לאותו עצם, אלא שאין העושה מלאכה יודע את שם המלאכה שבגינה הוא מתחייב. להלן תשובה אחת לכל השאלות. 1-5. הדלקת הפלורסנט - י"א שהיא אסורה משום בונה וסותר. וי"א שהיא אסור משום הבערה. זה שאומר משום בונה וסותר סבור שאין איסור משום הבערה, כי אין אור הפלורסנט אש. וזה שאוסר משום הבערה, סבור שהאור של הפלורסנט הוא אש שנכלל באיסור לא תבערו אש. ולדעתו, אין בהדלקה בונה וסותר. וכשתתחדש הסנהדרין, היא תכריע אם האיסור הוא משום בונה וסותר, או משום הבערה, או משום איסור אחר. ולכן שאלתך אם הוא חייב על הבערה, כשהוא חשב על בונה וסותר, היא לא רלבנטית. כי בשביל חיוב יש צורך בהתראה. והתראת ספק אינה התראה. וכן לגבי השאלות, דוק ותשכח.