דילוג לתוכן העיקרי

הלכה

שאלה

לכבוד מו"ר עט"ר הרב הגאון מארי רצון ערוסי יצ"ו.
1. המפטיר קורא בתורה 3 פסוקים. אם יש פרשה של 4 או 5 פסוקים כמה יקרא. וכיצד ניתן להבין את מה שכותב רבנו בהלכות תפלה י"ב הל' י"ג המפטיר בנביא צריך לקרות .... אפילו שלשה פיסוקין.
2. בקריאת התורה בפורים יש 9 פסוקים האם יש לכפול פסוק אחת ע"מ להשלים ל 10 או לא.
3. ברכת התורה "חיי עולם נטעה בתוכנו" מהו מקור הברכה שכך פסק רבנו הרמב"ם.
4. בראש חודש שחל בשבת מהיכן המפטיר מתחיל לקרות מ - צו את בני ישראל או מ - ובראשי חדשיכם. אבקש מכ' מו"ר את התשובות לפי רבנו הרמב"ם ומו"ר עט"ר מארי יוסף קאפח ומנהג תימן.
תודה.

תשובה

1. לפי מנהגנו: הרמב"ם, מהרי"ץ ומארי, די בשלושה פסוקים אחרונים.
2. די בתשעה פסוקים, אבל היו גם בתימן שנהגו לכפול פסוק אחד כדי להגיע לעשרה פסוקים. 3 בדניאל, יב, ב, נאמר יקיצו לחיי עולם. דהיינו לחיי עולם הבא, שהם חיי נצח. ולכן אנשי כנסת הגדולה ניסו את הברכה שלאחר קריאת התורה, שהתורה מזכה את לומדיה ומקיימיה בחיי עולם. ולכן הנוסח הוא לפי הרמב"ם, חיי עולם נטעה (את התורה) בתוכנו.
4. לפי הרמב"ם, תפילה, יג, ד, בר"ח שחל להיות שבת, בספר הראשון קורין את פרשת השבוע, ובספר השני קורין ובראשי חודשיכם (לא צו). אך יש שנהגו להתחיל ומ"ביום השבת". וכך גם היא שיטתו של רס"ג בסידורו, עמ' שסט.