דילוג לתוכן העיקרי

הלכה ברמב"ם

שאלה

שלום עליכם. לכאורה מה ההבדל בין טענת מרים לאביה עמרם, שפרעה גזר רק על הזכרים ואילו אתה גוזר גם על הנקבות. ועל ההלכה ברמב"ם משנה תורה - ספר זמנים - הלכות תעניות פרק ג וכל מי שקיים מצות פרייה ורבייה, אסור לו לשמש מיטתו בשני רעבון.? ועוד שהרי לכאורה ממידת הביטחון להאמין שאם ה' ייזכה בפרי בטן הוא גם ידאג להם למזון, ועוד שמי יימר שהרעב ימשיך אולי ייגמרו שנות הרעבון מיד לאחר הלידה (שעוד ישנם 9 חודשים עד ההולדה עצמה)? בברכת יפוצו מעינותיו חוצה. התשובה:

תשובה

הרעבון אינו גזירת שמד, ולא תכנית השמדה. ולכן כל שקיים מצוות פו"ר, אסור לו לשמש בשני רעבון. אבל כשיש שמד, או תכנית השדמה, כמו בימי פרעה, יש לנהוג באופן שיש בו כדי לסכל תכנית השמדה, ולהמשיך בריבוי בנים ובנות לעמנו. צא וראה שכשיש גזירת שמד, כדי להעביר את עמנו מידתו, יש למות על קידוש ה', אפילו על שינוי קל בלבוש האדם, ערקאתא דמסאנא, שרוך הנעל. ולא רק בשלוש עבירות, עבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות.