דילוג לתוכן העיקרי

בקשר לעוגיות ... (מי פירות) שכבר נשאל כ'

שאלה

אם אין מחלוקת בין השו"ע לרמב"ם שמי פירות לבד לא מחמיצים, אז גם הפוסקים לפי הרמב"ם יכולים לסמוך על הכשרו של הרב עובדיה יוסף שליט"א. אלא השאלה מה לגבי "החומר כימי" שמוסיפים כיום, הרב עובדיה טוען על פי כימיים שזה רק "מנפח" ולא מחמיץ, אין שינוי בהרכב הקמח, כדין סירחון ולא חימוץ)? (על פי יבי"א ח"ט סימן מ"ב)

תשובה

א. הדבר פשוט שמי פירות בלי מים בעולם, אין מחמיצים. זו שיטת הרמב"ם והשו"ע ור"ת. בניגוד לרש"י שהחמיר בדבר, והוא בדעה שהם מחמיצים, חמץ שאינו מושלם, שנקרא חמץ נוקשה, שהוא אסור ואין לוקים עליו.
ב. אכן לפי דברי הגר"ע יוסף, בשו"ת יביע אומר, ח"ט, או"ח, מב, אין שום מים במי פירות, והחומר הכימי רק מתפיח ואינו מחמיץ, ולפי עדות זו, מצה עשריה זו כשרה לפסח, ואין יוצאים בה ידי חובה בליל הסדר.
ג. אולם הגר"מ אליה ערער כנגדה בטענה שיש מים מעת הבציר, כפי ההיתר שנזכר בשו"ע, ואשר יש חולקים על היתר זה. ויש לחוש לחולקים. גם שמעתי שבחומר הכימי, י ש מיסוד המים, ומכאן התפיחה. ויש אומרים, שבכלים שבהם נעשה היין, יש רטיבות מים. בגלל כל הנ"ל כתבתי שיש חלוש, כי אנו בפסח מחמירים חומרות רבות כדי להתרחק מכל צל צלו של חמץ.