דילוג לתוכן העיקרי

נושאים שונים

שאלה

לרב שלום,
אני מצטערת מראש על כמות השאלות.
1. אם חותכים בסכין בשרי שום ואח"כ טוחנים אותו במטחנה מיוחדת לשום. האם יש בעיה אח"כ לטחון באותה מטחנה שום (אחר) שנחתך בסכין חלבית?
2. האם יש עניין לא לישון עם נעיליים ליד הראש או שזו סתם אמונה טפלה?
3. אם חתכו עם סכין בשרי על קרש חיתוך חלבי (אציין שהקרש נחשב קרש חלבי רק משום שעד היום חתכו עליו רק עם סכין חלבית) עגניה, מלפפון ובצל.
א. מה דין הסלט?
ב. מה דין הסכין הבשרי?
ג. מה דין הקרש החלבי?
4. שאלה זו והבאה אחריה לא ראיתי שאתה ענית תשובות עליהן ורציתי לקבל תשובה כמנהג התימנים... האם מותר לכתוב ולשלוח הודעות (SMS) בחול המועד?
5. האם שמפו/קרם ידיים/בושם וכו'... צריכים הכשר לפסח?
6. אמי, שתחיה, מכבסת בגדים כרגיל בחול המועד. נסיתי להסביר לה בעדינות שהדבר אסור, אך היא ממשיכה. כיצד עליי לנהוג אם היא מבקשת ממני בחול המועד לתלות או להוריד בגדים מהחבל?
7. לסבא שלי יש מטפל גוי. הוא יוצא לחופש לביתו מיום שבת אחר הצהריים (4-5) ועד יום ראשון אחר הצהריים. האם יש בעיה עם זה שהוא נוסע לביתו בשבת? *נסינו להקדים את החופש לו שיצא ביום שישי לפני שבת ויחזור במוצש"ק אך הדבר לא הסתדר.
8. אני יודעת שמותר להעביר אש בחג מנר שהדלקנו לפני החג (והשנה מלפני שבת), אך כיצד יש לכבות את הגפרור או הגז?
9. עפ"י שולחן ערוך המקוצר של הרב רצאבי, כרך א, עמוד טעז, סעיף ה.
א. כיצד עליי לנהוד אם איני מצליחה להרדם אלא בשכיבה על הבטן?
ב. כיצד עליי לנהוד כאשר אני רואה שאחותי או אחי נרדמו בשכיבה על הגב או הבטן ואני יודעת שאם אסובב אותם הם יתעוררו. 10. שמעתי שאסור לכנות אדם "צדיק" (בין שבפניו ובין שלא בפניו)כיוון שאז יקטרגו עליו בשמיים?:"זהו צדיק? הרי כך וכך מעשיו...". כיוון שלכל אדם יש חטאים. האם הדבר באמת אסור? 11. עפ"י קיצור שולחן ערוך של הרב רצאבי, כרך ה, הלכה יב. כיצד עליי לנהוג אם יש חומשים (בין תורה בין נביאים) בחדרי? האם איני יכולה להתלבש בחדר? 12. דוד שלי הוא חילוני, אך אינו מחלל שבת ליד המשפחה.
א. האם כאשר הוא נוגע ביין היין נחשב ליין נסך?
ב. כיצד עליי לנהוג אם בליל הסדר הוא יגע בבקבוק יין פתוח? 13. עפ"י קיצור שולחן ערוך של הרב רצאבי, כרך ד, עמוד שנו, הלכה ה, הערה כג. האם אסור לומר "ביי"? 14. עפ"י קיצור שולחן ערוך של הרב רצאבי, כרך ד, עמוד שכא, הלכה ז. האם אני חייבת לחכות שעתיים אחרי האוכל ואז לישון? 15. יש לי מתכונת במתמטיקה אחרי פסח. כמובן שאעשה את המאמצים לגמור למוד לפני חול המועד אך במקרה ולא אספיק האם יהיה מותר לי לתרגל בחול המועד?
תודה רבה וסליחה על האורך!

תשובה

1. אם הסכינים נקיות - אין בעיה.
2. יש נמנעים.
3. אם הסכין נקי - אין בעיה.
3.
א. כשר לאכלו עם בשר או עם חלב, אם גם הקשר היה נקי.
3.
ב. ממשיך להיות כזה.
3.
ג. ממשיך להיות כזה, ולפי דבריך כנראה הוא גם לא חלבי, כי לא חתכו עליו חלב.
4. יש אומרים שכן. אני נוטה להקל.
5. לא.
6. יש להסביר לה בדרכי נועם, שאסור לכבס בחול המועד. ומותר רק בגדי תינוקות ולבנים וכיו"ב.
7. לא.
7.*. אין בעיה, כי הוא גו. ונוסע לצרכיו. ואינו נוסע בשבת אליכם לצורכיכם.
8. יש להניח את הגפרור עד שיכבה מאליו. את הגז יש לכבות ע"י שעון גז - חגז.
9.
א. דין זה נאמר בזכרים.
9.
ב. אם האח קטן, אין להעירו. כי הטעם שאין שוכבין על הגב או על הבטן אינו שייך לגביו. וגם אם מעוניינים אנו לחנכו, אין מקום להעירו, כמו שאין מעירים גדול לצורך מצוות ישיבה בסוכה. 10. זאת ועוד. הרבה פעמים מדובר באי אמירת אמת, ויש שהוא נעלב מכך. ועוד שמוזילים את תואר הצדיק. וכל זאת כתבתי משום שיש תופעה להרבות בשימוש בתואר זה. 1 א. יש לנהוג בהם כבוד. רצוי להגביה 10 טפחים. 11. ב. אם אין מקום אחר - מותר, כי עיקר האיסור בספר תורה. 12.
א. אם הוא מחלל שבת בפרהסיא, יש להגיש לו יין מבושל כמו כרמל מזרחי. 12.
ב. אם נגע ביין בלתי מבושל, יש לשאול מורה הוראה. 13. אכן יש להימנע מכל חיקוי ממנהגי הגויים, אם כי יש צורך לברר המשמעות המקורית של Bye. 14. מדובר בהמלצות טובות לבריאות האדם, ולא באיסור והיתר. ולכן אם באופן נדיר צריך האדם לישון סמוך לאכילתו, אין בכך כלום. 15. כן. בלי לכתוב. ובלית ברירה לכתוב ביד שמאל.