דילוג לתוכן העיקרי

נדרים המשך

שאלה

שלום כבוד הרב
תודה רבה לך על התייחסותך לשאלותיי. ביקשת שאומר לך מה בדיוק אמרתי לאחר ההתרה כדי שתוכל לענות לי. ניסיתי לשלוח את ההבהרה כמה פעמים ואני לא יודעת אם זה הגיע, במידה וזה נשלח מס' פעמים, אנא קבל את התנצלותי. פחדתי ששוב אצטרך לעשות התרת נדרים, לכן כדי שלא אכשל בשנית, כמה ימים לאחר ההתרה אמרתי שכל מה שאני אומרת בפה, אז הכל, אבל הכל יהיה בלי נדר. בעקבות עיון ברשימת שו"ת הבנתי שגם רצון למתן צדקה ומשהו שעושים 3 פעמים רצופות גם נחשב בגדר נדר לכן
רציתי להמשיך ולקיים את המצוות כגון תפילות, מתן מעשר, צדקה וכו' מבלי שזה ייחשב כנדר, שכן יהיו פעמים שאשכח או שלא אצליח לעמוד בהם וכו' (כיוון הנדרים היה לברך על כל דבר שאני אוכלת, לברך ברכת המזון, לקרוא תהילים, לא לחשוב על בנים וכו'), אגב, עד כמה שזכור לי, אכן, התחלתי לנדור בערך בגיל 10 אבל לצערי, המשכתי לנדור גם אחרי. מצ"ב השאלות עם תוספות, כשהייתי ילדה קטנה נדרתי הרבה נדרים ועכשיו כשבגרתי הלכתי לרב לעשות התרת נדרים. כדי שלא להכשל שוב, כמה זמן לאחר ההתרה אמרתי שכל מה שאני אומרת (התכוונתי לדיבור) וכל מה שאני חושבת (התכוונתי לצדקה) וכל מה שאני עושה (התכוונתי ל - 3 פעמים רצופות) אז הכל יהיה בלי נדר.
1. האם גם זה נחשב בגדר נדר?
2. האם אני צריכה לעשות התרת נדרים, שוב?
3. איך אפשר נניח, לקרוא קריאת שחרית או מנחה מבלי שזה יהיה נדר אחרי שקראתי כבר 3 פעמים רצופות?
4. האם חתונה נחשבת נדר? והמשמעות היא שכביכול לא אוכל להתחתן אלא אם כן אני מתירה את הנדר? כשאמרתי שכל מה שאני אומרת אז הכל יהיה בלי נדר, לא התכוונתי לחתונה כי, בע"ה, בלי נדר, אני מאוד רוצה להתחתן ולהקים בית יהודי כשר בא"י. אבל בגלל שאמרתי שכל מה שאני אומרת... לא ייחשב כנדר, אני מפחדת שגם עניין החתונה חו"ח נכלל בזה, מבלי שהתכוונתי לכך.
5. האם אבא שלי יכול להתיר לי את הנדר? במידה וזה אכן נדר,(אני רווקה בת 25) אם כן, כיצד? שוב,
תודה רבה מראש.

תשובה

כל הנדרים שנדרת פחות מגיל 11 אינם נדרים, ולא היה צורך בהתרתם. נדרים שנדרה ילדה מגיל 11-12 נבדקים. אם מבינה היא משמעות הנדר, מתירים. ואם לאו, אין צורך בהתרה. נדרים שנדרה בת 12 ויום אחד - נדריה קיימין. אביה יכול להפר נדרה עד שתבגר, כשישה חודשים לאחר מכן. נדרים שלא הופרו, או שנדרה לאחר גיל הבגרות - מתירים. אמירתן אחר ההתרה, שאני מבין שהיא נעשתה, כשכבר את בוגרת, שכל אמירה שלך לא תיחשב כנדר, היא אמירה טובה. אבל אמירה זו אינה נדר אלא גילוי דעת. ואין צורך בהתרת נדר זה. ולכן כל שהמגלה דעתו, נדר ביודעין, חרף הגילוי דעת, הרי זה נדר. וכן אם אחרים קיבלו בנדר לתת צדקה וכיו"ב, והוא נהג כמותם שלוש פעמים, למרות שזכר את גילוי דעתו, הרי זה כנדר. וכלל יהא נקוט בידייך שעלייך להימנע מנדרים, כי הנדרים נועדו כמכשיר טיפולי, שהאדם מעוניין לרסן יצריו השונים, עייני הרמב"ם, נדרים, יג, כג - כה. וה' יהא בעזרך. ומצווה גדולה שתתחתני ואין עלייך שום מחסום ואיסור בעניין זה. וה' יהא בעזרך שתצאי איש ירא שמים, נבון ובעל מידות טובות.