דילוג לתוכן העיקרי

נישואים אזרחיים

שאלה

הרב אליהו בקשי דורון שליט"א התבטא לאחרונה בעד נישואים אזרחיים, וכי נישואים בדר"כ פסולים מכיוון שהרבנים המקדשים לא בודקים היטב ומעדיפים שהעדים יהיו פסולים כדי שבמקרה הצורך תיפסל עדותם, ובגלל ריבוי הבגידות לא עלינו, לפחות הילדים לא יהיו ממזרים, כי היא לא היתה נשואה כדמו"י. יבאר לנו מורי מה חושב בעניין זה.

תשובה

כב' הרה"ג בקשי שליט"א מצביע על שתי תופעות שקשה להתעלם מהן:
א. שיש חברה חילונית, מתירנית, שהנישואין כדת משה וישראל, רק יגרמו להרבות ממזרים בישראל.
ב. שיש רבנים שעורכים חו"ק עם עדים פסולים לבני זוג חילוניים. לפיכך הרב בקשי דורון, כדי להתגבר כנגד שתי התופעות הרעות האלה, מציע, בלית ברירה, שיהיו נישואין אזרחיים לדורשים אותם. אולם לענ"ד, אף שהוא צודק בדיאגנוזה, איני שותף לפתרון.
א. אסור בשום פנים ואופן שרבנים יערכו חו"ק פיקטיביים, כי יש בכך נשיאת שם שמים לשווא, וחילול ה' גדול.
ב. בתנאים המתירניים של ימינו, ספק אם מרבים ממזרים בישראל, כי הרוב המכריע של חיי המין, וכל שכן הנחשבים לניאוף, אינם עם ולדות. וד"ל. וגם בלי נישואין, בני זוג רבים, בעוונותינו המרובים, חיים באיסורין רבים, לרבות כרת. ועל כגון זה נאמר: צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם.
ג. לענ"ד, אנו צריכים לפתוח במסע הסברה למען נישואין כדמו"י. חשיבותו לחיזוק התא המשפחתי ולמניעת התבוללות. לענ"ד ניתן למצוא יהודים, שמזוהים כחילונים, ואשר יקרים להם הנישואין כדמו"י מהטעמים הנ"ל, וליצור לובי בעם כדי לחזק את בני הנוער מגיל צעיר, למען נישואין כדמו"י, מטעמים חברתיים ולאומיים. דבר שישנה משהו את המצב.