דילוג לתוכן העיקרי

שבת

שאלה

לק"י כבוד הרב: יורינו רבינו:
א. האם מותר בע"ש להוציא תפו"א, גזר וכדו' מהמרק ע"י מצקת לצלחות או שזה בורר?
ב. נאמר במסכת שבת (קל:) "פעם אחת שכחו ולא הביאו איזמל מע"ש... ואמר ר' אושעיא, שאילית את ר' יהודה הגוזר ואמר לי: מבוי שלא נשתתפו בו הוה, ואייתוהו מהאי רישא להאי רישא". ורש"י שם מפרש: "שהיה התינוק בבית שבראש המבוי והאיזמל בבית שבראש האחר שכנגדו". אך לפי פירוש זה - זה לא מסתדר עם אף אחד מהדעות (שגם לפי ר"ש שמתיר גם בגגות וגם בחצרות ובקרפיפות אינו מתיר מהבית ולחוץ ולהיפך?)!
ג. אם אני רוצה לחמם פיתה בשבת, האם מותר לי לשימה על המיחם החשמלי או שדינו כדין פלטה?
בתודה ובהערכה.

תשובה

א. אתה מתכוון בשבת או בליל שבת ולא בערב שבת, במובן של יום שישי. והדבר מותר ע"י מצקת, אבל לא ע"י סינון.
ב. עיין ראבי"ה ח"א, מסכת שבת, סימן רעה, שדחה פירוש רש"י, שהתינוק היה בבית, אלא שהתינוק והאיזמל היו במבוי, שאם לא כן, לא היה רשאי להוציאם. ועיין חידושי מהרש"א, על שבת, קל, ב, שתמה על רש"י ותירץ, שלא העמידו חכמים דבריהם במקום כרת. והמהרש"א לא ראה דברי הראבי"ה, ובחידושי חת"ס, שבת, שם, התייחס למהרש"א, וכתב שלא ייתכן לומר שהתינוק נמצא במבוי. ולכן הוא כתב שהביאו את התינוק מן הבית עד סוף הפתח. והביאו האיזמל עד סוף פתח הבית, המוהל מול התינוק שם. וחצר שאינה מעורבת קלה מדין כרמלית, ולכן מותר בכהאי גוונא. גם אם המוהל ישליך האזמל אחרי החיתוך לפתח שהוא רה"י. עי"ש.
ג. יש להקל במיחם חשמלי, כשגוף החימום הוא מתחת למיחם. ולכן רשאים אנו להניח פיתה לחימום על גבי המיחם.