דילוג לתוכן העיקרי

אבלות - תשובות לפני השבת בבקשה לרב

שאלה

שלום כבוד הרב
1) ראיתי שרשום שכל ה12 חודש על הורים מותר לשמוע מוזיקה שקטה או עצובה... האם אפילו בתוך השבעה מותר מוזיקה שקטה ועצובה? מצינו הרי שהיו מספידים עם חלילים משמע שאין איסור במוזיקה עצמה אלא בשמחה ואם אין שמחה מדוע שיהיה איסור? אם הרב יגיד שאסור בשבעה, אז האם ישר אחר השבעה מותר?
2) האם לאבל על הוריו ישר אחר השבעה מותר ללכת לסעודת מצווה ללא כלי שיר לפי ההלכה שאומרת שאפשר להקל (אצל הספרים בילקוט יוסף כך רשום) לאבל תוך 30 על שאר קרובים ואבל על הוריו 12 חודש ללכת לסעודת מצווה ללא כלי שיר?
3) אדם שלפני שהוריו נפטרו ל"ע קבע תאריך שהוא צריך לעבור דירה והתאריך הוא בתוך השבעה, האם מותר לו במצב כזה לעבור דירה בתוך השבעה?
4) האם מותר ללכת לחדר כושר ישר אחר השבעה כאשר יש שם מוזיקה קצבית ושמחה אבל האדם עצמו הולך בשביל ההתעמלות בלבד ולא מתכוון ליהנות?
5) הרב אמר שיש להתיר לאבל על הוריו לאחר ה30 לעבוד במוזיקה, האם אי אפשר להתיר לאחר השבעה? הרי זו עבודתו.. חוץ מזה מה ההבדל בין לאחר השבעה ולאחר ה30? כל הדינים של האבלות לאחר השבעה נמשכים 12 חודש אותו דבר, לא? אם אפשר שהרב יסביר
6) מתי מתברכים על לידת בת שהחיינו? ומה לגבי לידת בן? אם הרב יכול להסביר לי את ההלכות האלו לגבי הברכות על לידת בן ובת בקצרה.. או שאין מנהג לברך על הבן בשעת הלידה אלא בשעת המילה וזהו?
7) רשום שמותר לאבל על הוריו בילקוט יוסף כמדומני לקנות רהיטים ושאר דברים לבית אפילו בתוך ה -30, האם יכול גם לעבור דירה בתוך ה -30 ללא חשש כאשר יש צורך?
8) האם מותר לאחר השבעה לצאת לבית מלון להרגע ולנוח עם משפחה? מתי יהיה מותר לאבל על הוריו ומתי יהיה מותר לאבל על שאר קרובים, אם הרב יכול להסביר
9) האם מה שאמרו שצריך אדם להרג ולא לעבור על שפיכות דמים, ע"ז, גילוי עריות זה רק לגבי יהודי? מה לגבי גוי שאסור לו לעשות דברים אלו כחלק ממצוות בני נוח? האם הוא לא צריך להרג ולא להרוג ולא לעבוד ע"ז? הרי אלו דברים חמורים מאוד שגם לגוי אסור לעשותם.. האם הוא צריך להרג ולא לעבור? או שלפחות לא חייב אבל מצווה עליו לעשות זאת?
10) האם מותר לחולה שאין בו סכנה לקחת כדורים לא כשרים שעשויים מחומרים לא כשרים לחלוטין? הרי זה בליעה לתוך הגוף ואין זו דרך אכילה כמו שמותר לחולה שאין בו סכנה להיות ניזון בהזנה מלאכותית ביוה"כ וגם פה הנידון כך, לא? והאם אפשר להקל בכך אף בכדורים שלא מצופים בגומי?
תודה רבה...

תשובה

1. אכן בזמן המשנה נהגו לחלל מנגינות עצובות ב לוויה. בימינו, שלומי אמוני ישראל כבר אינם נוהגים ולא יודעים על המנהג הקדום. ולכן אין לשנות ולהתמיה את הרבים, המנחמים בשבעת ימי האבל, אבל לאחר שבעה - אפשר.
2. לסעודות מצווה של חתונה - אסור. ושאר סעודות מצווה, בלי מוסיקה - מותר.
3. אם אין לו היכן לגור, וייגרם לו הפסד מרובה אם לא יעבור, יעבור וישב שם שבעה.
4. רק לאחר שלושים.
5. חומרת השלושים גדולה מהי"ב חודשים. לכן רצוי ביותר שלא יעבוד במוזיקה בתוך השלושים יום, אלא אם כן, אין לו מה יאכל.
6. דע, שבמשנה, ברכות, ט, ב, נאמר, שעל בשורות טובות מברך הטוב והמטיב. ועל שמועות רעות, דיין האמת, ואת זה רבינו הביא להלכה, ברכות, י,
ג. אולם בגמרא, ברכות, נט, ב, נאמר שאם אמרו לו שילדה אשתו זכר, מברך הטוב והמטיב. והובא להלכה רק בשו"ע, או"ח, רכג, א, אך לא בהרמב"ם. וכבר התקשו בגמרא, מדוע אין מברך שהחיינו. והמפרשים התקשו מדוע אין מברך על הבת. לכן, נראים הדברים שדעת רבינו, שכל לידה בין לידת בן, בין לידת בת, היא בבחינת בשורה טובה. והואיל ויש אבא ואמא, הרי מברך הטוב והמטיב. ואת זה רבינו פסק להלכה ולא חילק בין זכר לנקבה. ולא התייחס למצבים נדירים, שהאם היולדת מתה בשעת לידתה, שאז לדעת המפרשים, מברך שהחיינו.
7. כשיש צורך גדול - מותר.
8. מותר, אבל לא להשתתף באירועים שבמלון.
9. שיטת הרמב"ם, אין בן נח מצווה בקידוש ה'. עיין רמב"ם, מלכים, פרק י, הלכה
ב. אולם עיין גם כן נושאי כלים של הרמב"ם, שם, וכן בספר מנחת חינוך, על המצווה רצה - רצו. 10. רק בכדורים הנמצאים בשקיק ונבלעים.