קריעה בגוש וצפון השומרון
שלום הרב.
הייתי בזמן הגירוש בגוש קטיף וחשבתי אם לקרוע ולברך כיון שמצד אחד - אני רואה בתים בחורבנם ומאידך - עדין התושבים יכולים לחזור אליהם והם לא נמסרו לערבים. האם אני צריך (עפ"י הרמב"ם) לקרוע ולברך כשאני רואה את הבתים כשאף אחד כבר לא יכול לחזור אליהם או אחר שהם נמסרו כבר לערבים או אפי' כשהמשפחות רק מגיעות לחזור לארוז או...?
בתודה...
היום בעוונותינו המרובים, אנחנו כבר אחרי הגירוש ואחרי החורבן. ועדיין אנו נאבקים שלא יהרסו את בתי הכנסת. על כל פנים, על הגירוש או על החורבן, וכל שכן על שניהם, מברך דיין האמת, ככל שמועה רעה. האם גם צריך לקרוע? רבינו, תעניות, ה, טז, כתב שהרואה ערי יהודה בחורבן אומר ערי קדשך היו מדבר וקורע. האם על כל עיר ויישוב בארץ? בשו"ע, או"ח, תקסא, א, הובא הדין הנ"ל, וכתב המ"ב, שם, ס"ק א: "ערי יהודה, ולא ערי ישראל, דלא חשיבי כל כך". אולם חובה - אין. רשות - מותר. שהרי מצאנו שגם מי שאינו חייב באבל רשאי לקרוע על המת. וכל זה מדרכי הצער והתשובה.