דילוג לתוכן העיקרי

שאלות בהלכה

שאלה

שלום כבוד הרב
1) האם מותר לבעל תשובה למכור מכשיר טלויזיה לחברו החילוני שאם לא יקנה ממנו אז ברור שישיג טלויזיה ממקום אחר? אבל ידוע שהרי אין חילוני שיראה רק דברי היתר בטלויזיה אז הוא גם ישתמש בזה לאיסור.. אך שוב אני מדגיש שברור שאם לא יקנה ממני הוא יקנה ממישהו אחר או מחנות, וגם אם הבעל תשובה לא ימכור את הטלויזיה יהיה לו הפסד כספי לזרוק את המכשיר
2) מי שקיבל כרטיס לנופש בבית מלון בטבריה של ימים חמישי שישי שבת ראשון ובבית המלון זה ישנן פעיליות כמו הופעות בשבת ושאר דברים שכרוכים בחילול שבת.. האם מותר למכור כרטיס זה לחילוני במקום לזורקו? עצם הכשרות במלון היא מהדרין, והחילוני אולי בשבת יסע מבית המלון בטבריה לטייל בצפון במסלולי הליכה אך אין זה קשור למוכר כלל... וכן זה שהוא ידליק אור בחדר ויעלה במעלית זה לא קשור למוכר שאלו פעילויות קבועות שהחילוני עושה בשבת בביתו... ויש גם להגיד שאם אני לא אמכור לו את הכרטיס הוא לא ילך לאותו מלון אבל בכל זאת אין אני גורם לו ספציפית לחלל שבת כיוון שזה מיום חמישי עד יום ראשון, ולכן אין פה הכרח שיחלל שבת בגללי כי הנופש לא מסתיים ביום שבת שאז בוודאי שהיה חוזר הביתה בשבת והייתי גורם לו ספציפית לחלל שבת... אחרי הפירוט שפרטתי, מה הרב פוסק? האם מותר למכור במצב זה?
3) האם מותר לאדם שיש דוחק בפרנסה ועבודתו היא צלם חתונות לצלם את החלק של הנשים שרוקדות בחתונה לא מעורבת? וכן האם כאשר לא מוצאים צלמת לחתונה מותר לקחת צלם שיכנס לחלק של הנשים ויצלם אותן אף בזמן הריקודים שלהן? ראיתי שנחשב טרוד במלאכתו ומותר מהדין אבל אינני יודע אם לסמוך על מי שאמר
4) האם באמת מותר להכנס לבית קברות של עובדי ע"ז רשעים משום איבה או דרכי שלום? הרב אמר שמותר משום דרכי שלום להכנס לבית קברות של נוצרים למען נוצרי שהציל יהודים בשואה... האם גם משום איבה מותר להכנס לבית קברות של ע"ז רשעים?
5) האם מותר לאכול חמץ שנפסל מאכילת כלב לחולה שאין בו סכנה שלא בכדור אלא לאכול ממש כאשר הטעם מר ומגעיל ונצרך לרפואתו ואין רפואה טובה אחרת למחלתו?
6) רשום במסכת שבת שלא מתעמלין ולא מתגרדין.... האם מותר למי שמגרד לו הגוף בשבת לקחת דבר שמגרדים איתו בימות החול ולגרד את גופו בשבת? שאולי בצער לא גזרו... או רק חולה שאין בו סכנה ויש לו בעיה בעור שמגרדת יהיה מותר?
7) רשום "אין מעצבין את הקטן ואין מחזירין את השבר"... האם בונה בגוף האדם זה איסור דרבנן או דאורייתא?
8) האם בפסח מותר לחולה שאין בו סכנה לקבל מאכל חמץ דרך הזנה מלאכותית לצורך רפואתו כאשר אין אחרת טובה כמוה? האם זה הנאה כדרכו או הנאה שלא כדרכו ואז מותר לחולה שאין בו סכנה? לא מובן לי כלל, שראיתי שמותר לבלוע לחולה שאין בו סכנה תרופות עשויות מערלה, האם אין בזה איסור הנאה להתרפא מכך?
תודה רבה...

תשובה

1. גם אם החילוני ישתמש בטלביזיה, אסור למכור לו טלביזיה. משום מסייע לדבר עבירה. ואשר לבעל תשובה, שתהליך החזרה שלו עלול להיפגע אם ייגרם לו הפסד מרובה, אפשר אולי למכרה לגוי. גוי שבכל מקרה היה קונה טלביזיה.
2. אם כדבריך, מלון זה כשר למהדרין, אני מניח שהפעילות של בית המלון אינה במקומות כמו חדר אוכל, או בלובי, אלא יש פעילויות שמתקיימות פה ושם בתחום המלון. א"כ הייתי ממליץ ליהודי הדתי שקיבל כרטיס נופש שהוא בעצמו ילך למלון וינפוש, כי חזקה עליו, שהוא לא ישתתף באירועים של חילול שבת. אבל אם ימכור כרטיס זה למי שאינו שומר תורה ומצוות, נמצא מכשילו, בפני עור לא תתן מכשול, או לפחות הוא בבחינת מסייע בדבר עברה. כי האדם הלא דתי הוא כעיוור לעניינים של בידור, משום שנפש כל אדם כזה מתאווה לאירועים כאלה, ועלולים הם לחלל את השבת. וברור שעיקר החשש, חילול שבת, מהאירועים שהמלון מקיים בשבת, הוא מן העובדה שהחילוני ידליק אור בחדרו בשבת, כי הדלקת אור בחדר אינה מן הדבר הייחודי שמכרת לו, נופש במלון.
3. הדבר פשוט שצריך להיות צלם לזכרים וצלמת לנשים. כי עין הצלם תרה אחרי הנשים במצבים השונים כדי לצלמן, ויש מצבים מגרים, וצריך לומר לנזיר שלא יכוון דרכו בתוך הכרם, שמא יכשל. אולם אין לרבים האמצעים לכך, ונוהגים שצלם מצלם גם לנשים. וברור שאם אין לו ממה להתפרנס, ואם אין לבעלי השמחה די אמצעים, ניתן לומר, שהוא טרוד בצילום, ואין חשש שייכשל בדבר עברה. לא מיבעיא שכך אנו נוהגים בתחום הרפואה והסיעוד, אלא שכך אנו נוהגים כנהגים בתחבורה ציבורית, ובפקידות בבנק, ומושיטים מיד ליד כסף וכיו"ב. ואני חוזר שצריכים אנו להתפלל לה' שיביאנו למצב שההפרדה בין המינים תהיה מקסימאלית, אבל בחן ובכבוד ובחכמה ולא בטפשות של קנאים שוטים.
4. כן. ובלבד שלא ישתתף בטקסים דתיים נוצרים או אליליים.
5. כן.
6. מותר לגרד גופו, וייזהר שלא יוציא דם.
7. מדרבנן, עיין פיהמ"ש, שבת, כב, ו, שהחזרת החוליות היא רק כבונה. וההלכה היא שמחזירין את השבר בשבת, עיין רבינו, שבת, ב, י.
8. אם ההזנה המלאכותית דרך הוורידים - מותר. בליעת כדור בתוך קפסולה - מותר. כל שאין הנאת חיך.