דילוג לתוכן העיקרי

לימוד כיתה בחולו של מועד

שאלה

לכבוד הרב השלום והברכה! הנני מתרגל קבוצות תלמידים באוניברסיטה בתחום מסוים והתחייבתי ללמד קבוצה מסוימת בתאריכים מסוימים כשתכננתי מראש שזה לא יחול בחולו של מועד. אך דא עקא, הבחנתי היום לאחר כמה שיחות טלפונים שזה נופל לי בחולו של מועד. כמה פרטים על שיעורים אלו ארצה להזכיר. ללא שיעורים אלו התלמידים הנ"ל לא יוכלו לפתוח את שנת הלימודים באוניברסיטה. השיעורים הנ"ל נעשים בשלושה ימים שאפשר לפצלם ליומיים בחולו של מועד, ויום אחד אחרי חולו של מועד. השיעורים הנ"ל נעשים בתשלום. כמה שאלות בפי: ראשית האם מפני שמפני שזה דבר האבד בשביל תלמידים אלו, ואני התחייבתי ללמדם והטעות היתה שלי, ניתן לומר שאלו צורכי הרבים כי מה ההבדל בין מנקה רחובות ובין מי שמלמד תלמידים לצרכם הדחוף מאוד. האם מה שיכריע את הכף זהו התשלום שניתן ובמידה וכן ניתן לעשות פיצול והתשלום יעשה על היום שמחוץ לחג אם לאו. כמובן שבשיעורים אלו אצטרך לכתוב על הלוח באשר זה צורך ללימוד. אשמח לקבל מהרב תשובה ברורה ונהירה! מועדים לשמחה! נריה

תשובה

מצד הדין, לימודים בחול המועד, ואפילו לימודי חול, אינם אסורים כשהם לעצמם, ואפשר היה להפעיל את מוסדות החינוך בחול המועד, מדין צורכי רבים. אולם בגלל שמחת המועד, ד שהיא גם משפחתית נהגו להשבית את מוסדות החינוך. ולכן כל הצריך ללמוד לימוד, שאם לא ילמדנו עד מועד מסוים, הוא לו כדבר האבד, ומותר. ובלבד שלא יהיה בו טורח, וכן שלא יכוון מלאכתו למעוד. ואם היה שוגג, מותר. ואשר לך כמלמד, מאחר והיית שוגג, ומאחר שעלול להיות לך הפסד אם לא תעמוד בהתחייבותך כלפיהם, מותר לך ללמדם, אף שהדבר כרוך בכתיבה ומחיקה על הלוח. ואף שאתה משתכר, בגלל שעלול להיות לך הפסד, אם לא תעמוד בהסכם, אם אכן עלול להיות לך הפסד מכך.