דילוג לתוכן העיקרי

דיני ברכות

שאלה

שלום כבוד הרב
1) מי שבירך ברכת הנהנין על מאכל או ברכת השבח או ברכות ק"ש או ברכת המזון מדאורייתא בתוך בית הכסא או בתוך החדר הפנימי בבית המרחץ, האם בדיעבד צריך לחזור ולברך איזה שהיא סוג של ברכה שנית במצב כזה בדיעבד אם נעשה? ומה הדין בשירותים בימינו אם בדיעבד בירך שם? האם להגיד לו שיחזור לברך?
2) הרב כתב שמותר לפי רמב"ם לאכול אצל חילונים בביתם כאשר האוכל מהדרין אלא שהכלים אינם כשרים... ראיתי בילקוט יוסף שכותב שאסור... האם הרב באמת מתיר? לפי איזה פוסקים חוץ מהרמב"ם מותר? כי ידוע לי שלפי שו"ע זה אסור
3) הרדב"ז כותב שאין שום חשש איסור באכילת מומיה (אדם חנוט כמו שיש במצרים) לחולה שאין בו סכנה.... האם הוא מתיר גם ביהודי שחנוט? הרי יש איסור בזיון וניוול המת לגבי גופת יהודי..
4) האם מותר להפסיק באמצע ברכת אשר יצר בדיבור קצר כדי למנוע הפסק ממון כמו שבק"ש מותר? הרי דין אשר יצר כק"ש וברכותיה לעניין הפסק לקדיש וכד'... ומה הדין אם אדם הפסיק באמצע אשר יצר ושהה זמן שהוא כדי לגמור כל הברכה? האם צריך לברך מהתחלה במצב כזה?
5) האם מותר לפי דעת כבודו לנפח בריכת ילדים קטנה כזאת בשבת ולמלא אותה במים? ראיתי שמותר לנפח כר מגומי וכד'
6) האם מותר לאשה ללכת לרופא במצב של חולי שאין בו סכנה אלא כאבים וחום ושאר מיחושים כאשר הרופא ממשש אותה בבטן או בגב ומבקש להרים קצת חולצה באזור הבטן או גב וכד'... כל זה כאשר אין באותו אזור רופאה, אלא רק במרחק....
7) מי שהולך במסלול הליכה בטבע ומריח ריח נפלא פתאום מעצים, האם צריך לברך ברכת הריח? או שרק כאשר הוא רואה בוודאות מהיכן הריח מגיע צריך לברך (כלומר את העץ)? והאם חייב לאחוז בידו את השיח תוך כדי הברכה במצב כזה בטיול?
8) מי שבירך ברכת הלבנה בצהריים או בבוקר כאשר ראה את הלבנה, האם יחזור לברך שנית בשם ומלכות בלילה? או שבדיעבד לא יחזור לברך בשם ומלכות?
9) אדם שאשתו עובדת באותה עיר שהם גרים אך נדיר ביותר שמגיעה הביתה באמצע היום, האם אין לו איסור יחוד עם עוד מישהי בביתו כאשר הדלת נעולה ויש לאשתו מפתח? הרב אמר שמותר לאשה להתייחד עם מישהו במצב כזה שבעלה בעיר... האם גם פה מותר? במקרה שכתבתי
10) השותה משקים מזוגים שעבר עליהם הלילה... אם כן מה הדין בפחיות קולה? שהרי הם בכלי מתכות כמו שהגמרא אומרת שאסור... האם יש פה בעיה? 11) ראיתי בכמה מקומות שמותר לאשה שבעלה בעיר להכנס לרופא ובשעת הדחק אף שהדלת נעולה כיוון שבעלה בעיר... הרי אין לבעלה מפתח לאותו חדר של הרופא, אז מהיכן ההיתר? ורשום שם בפירוש שזה בגלל "שבעלה בעיר" ולא בגלל שהרופא טרוד במלאכתו וכד'... מה דעת הרב?
תודה רבה

תשובה

עליי להתנצל בפניך, אבל תפסת מרובה - לא תפסת. אני נותן קדימה לשואלים אותי שאלה אחת או שתיים. ושאלון כמו שלך דחק לקרן זווית, ויש שהוא נשכח או נאבד. כי לצערי, אין זמני בידי.
1. לא יצא. ויחזור ויברך אם עדיין הוא ממשיך לאכול.
2. נא המצא את תשובתי כדי שאוכל להשיב לך.
3.
א. יש חולקים על הרדב"ז, עיין גינת ורדים, יו"ד, כלל א, סימן ד.
ב. הוא מתייחס לגוף החנוט עם סמים, כדבר שהוא עפר בעלמא, ולא שייך כלפיו ניוול, ולא אסור אכילה.
4. לא להפסיק בדיבור, אבל מותר לברך הברכה ותוך כדי כך לעשות כדי למנוע הפסד ממון, שהרי העוסק במלאכתו מפסיק וקורא פרשה ראשונה, שאר הפרשות תוך כדי עשיית המלאכה.
5. אסור, כי זהו גמר מלאכתו.
6. מנין לו שכאבים אלו אינם נובעים מראשיתה של מחלה מסוכנת, ואז היא בגדר ספק סכנה, וכלל גדול, שבנסיבות כאלה כדאי לבעלה ללוות אותה ולהיות עמה.
7. רק כשהוא יודע את המקור, דינו כנכנס לחנות בשמים, שמברך אפילו אינו מחזיק בהם.
8. לפי הרמ"א, או"ח, תכו, א, אין לברך אלא בלילה, וכן היא דעתו של שת"ז ומהרי"ץ.
9. מבחינה עקרונית - מותר, כי אשתו עלותה להפתיע, וכבר היו דברים מעולם. מבחינה מעשית - יש להימנע מכך, כי אין להתגרות ביצר הרע. ואין לזלזל גם במראית העין. 10. כל שהוא סגור היטב, אין בעיה. 11. רצוי שהבעל יהיה באותו חדר, אבל גם כשאינו שם, העובדים יכולים להיכנס, כגון אחות והמגישה שתייה וכיו"ב.