דילוג לתוכן העיקרי

הסדרת התפילה בערבית שמיני עצרת

שאלה

בס"ד
1. בערבית שמיני עצרת נהוג בבית הכנסת בו אני מתפלל (שאמי) להסדיר את התפילה. אני יודע שהבלאדי וכן לא מעט מן השאמי אינם נוהגים כך. האם יש יסוד למנהגנו זה? לכאורה מדברי הרב רצאבי יש יסוד לכך, אם אדייק מדבריו הכתובים בשולחן ערוך המקוצר חלק ג' ( מועדים), סימן קי"ט סעיף ט' שם הוא כותב: "ואין צורך עתה שהגדול שבציבור.. יסדיר התפילה". ממילותיו "אין צורך". ניתן להבין שיש שנהגו כך, כי אם לא היה כותב בצורה יותר החלטית כו " אין להסדיר התפילה " וכדומה.
2. כן אבקש לשאול, האם בעדות אחרות נהוג הסדרת התפילה כפי שקיים אצל עדת תימן, ואם לא, מדוע לא, ומדוע עדת תימן נוהגת כך? בברכת
תודה ושלום אבינעם בני - משה

תשובה

1. מבחינה עקרונית יש צורך להסדיר את תפילת שמיני עצרת. אולם בימינו יש שנמנעים מלהסדיר גם תפילות שאר החגים, בטענה שכל מתפלל מתפלל מן הסידור. ולכן בבית הכנסת בו אני מתפלל אני נוהג לעמוד ולומר לציבור שהתפילה דומה לכל דבר ועיקר לתפילת חג הסוכות, מלבד השינוי המהותי והחשוב חג שמיני עצרת זמן שמחתנו.
2. איני יודע, אך הנמנעים מלהסדיר טעמם כאמור לעיל בתשובה
1.