סוגיית איסור קריאה לאור הנר שמא יטה.
האם הרמב"ם מתיר בנר של חלב/שעוה (ולא של שמן)? האם הרמב"ם מתיר בנר שמן קבוע או נעול (אין חשש הטיה) או אוסר מדין 'לא פלוג'?
תודה ושכרו כפול.
א. הכלל הוא, כל שמנים שנשרפים טוב בפתילה, מדליקים בהם. בימי המשנה, שמן השעווה לא נמשך טוב בפתילה, לא כן מימי הגאונים שפיתחו נר של שעווה, שנמשך יפה בפתילה, שמדליקים בו. וכך בחוב, ובכל שמן.
2. רבינו לא זכר נר קבוע, אבל רבינו זכר את אשר נאמר בתלמוד, שאיסור הקריאה לאור הנר גזירה שמא יטה, הוא אפילו בנר גבוה, ואפילו גבוה שתי קומות, ואפילו עשרה בתים זה על גב זה והנר בעליונה, רבינו, שבת, ה, יד. ואם כן, הגזירה היא גם על נר קבוע בכות, כדברי השו"ע, רעה,
א. ונראה שאפילו הנר סגור, בניגוד למה שכתוב במ"ב, שם, סק"ב, כי גזירה אינה ניתנת לשיעורין. אולם הני מילי בנר שיש בו אפשרות הטיה, לא כן בנר חשמל. ולכן מותר לקרוא לאור נר חשמל, ואפילו יחיד, מורנו הרב יוסף קאפח, על רבינו, שם, אות לד, עמ' קט.