דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

לק"י לכבוד הרה"ג רצון ערוסי שליט"א. יורינו רבינו:
א. באחת מהשאלות ענה הרב שעל "במבה" מברכים אדמה. שמעתי אומרים משני רבנים (האחד - הרב גדעון בן משה שהיה ראש ביהמ"ד יחוה דעת, והשני הרב יגאל יוסף - רב שכונה בראשל"צ) שהלכו למפעלים ואמרו שאת הבמבה מכינים מקמח תירס ורק שופכים עליהם שמן בוטנים. א"כ מה מברכים?
ב. במקרה ואדם קם למניין מאוחר וירא שמא יעבור זמן ק"ש עד שיתפלל האם יאמר ק"ש לבד בביתו (האם יכול כשאומר ברכות השחר שמגיע לפיסקת "לפיכך אנו חייבים..." כשאומר שם את הפס' "שמע ישראל" להמשיך את כל ק"ש)? האם צריך להניח תפילין וציצית?
ג. מה הדין כשאדם מגיע לביהכנ"ס (למורנו הרב יוסף קאפח אף בשחרית, ולשאר הפוס' במנחה וערבית) ומוצא את הציבור כבר מתפללים י"ח, אך אינו יודע מתי התחילו? (כי בסידורים כתוב בדין שמוצא ציבור "עומדים" להתפלל, וכן בסידור "שיח י -ם" כתוב שיכול להתחיל אם הם בברכות הראשונות)? בברכה

תשובה

א. תשובתי בעבר ניתנה מתוך הנחה שהבמבה עשויה מבוטנים שקולים אותם בסיר עם שמן כמו התירס שנקרא פופקורן, הרי ברכתו של התירס בורא פרי האדמה, אף שנשתנתה צורתו המקורית. אולם עתה התברר לי שהבמבה מיוצרת מחמאת בוטנים וקמח תירס, שמן ותבלינים. ולפיכך הדבר פשוט שהברכה היא שהכל.
ב. התשובה חיובית על כל שלושת חלקי שאלה זו.
ג. אם לפי הערכתו הם בראשית התפילה, ויכול בעניין זה להיעזר כשיסתכל על הצעירים שמתפללים מהר, אם הם נראים לקראת הסוף או בהתחלה, ואם הם בראשית התפילה יתפלל עמהם.