דילוג לתוכן העיקרי

טבילת כלים

שאלה

שלום כבוד הרב,
רציתי לברר מהי פסיקתו של הרמב"ם ביחס לטבילת כלים, ומה המקור לפסיקתו. האם הרמב"ם פוסק שאין צורך לטבול כלים במידה והם נקנו מיהודי (בלי וודאות שבעל החנות היהודי הטביל את המוצרים שנעשו על ידי גוי)?
תודה ובכבוד רב, חודש טוב

תשובה

רבינו, מאכלות אסורות, יז, ה, כתב שכלי סעודה הנלקחין מן הגויים טעונים טבילה מדברי סופרים. רבינו לא זכר ברכה, ובכל התכאליל של יהודי תימן, לרבות של עץ חיים למהרי"ץ, אין ברכה על טבילת כלים. מכאן אומר מורנו הרב יוסף קאפח, שהטבילה היא בלי ברכה. יתירה מזו, היו שסמכו בתימן על הדעה, נזכרה במאירי ובריטב"א על ע"ז, שדווקא כלים הנלקחים מגוי טעונים טבילה. אבל לא כלים שנלקחו מיהודי שלקח מגוי.