דילוג לתוכן העיקרי

שאלה דחופה...

שאלה

לכבוד מארי רצון ערוסי הלוי שליט"א,
1) בבית - הספר בו לומדת בתי - בת ה -11-, מדובר בבית - ספר ממלכתי - דתי, מתכוננים להצגה. באחד הקטעים בהצגה שתי בנות תלבשנה בשחור - כאשר הילה עגולה שחורה תהא תלויה על ראש כל אחת מהן - ושתי בנות אחרות תלבשנה בלבן כאשר הילה לבנה עגולה תהא תלויה על ראש כל אחת מהן -. בת נוספת תציג בהצגה, במהלך המופע היא תתלבט לגבי דברים שעליה לעשות ואז תופענה ארבעת הבנות: אלו שבשחור הן תהיינה היצר הרע שלה ואלו שבלבן תהיינה היצר הטוב שלה; זה התפקיד של בתי, להיות - כאילו - היצר הרע של הילדה. עד כמה שידוע לי ההילה הלבנה על ראש מישהו הינו סמל טוב ליבו לדעת הנוצרים - כאשר דבר זה הוא קשור למסופר בספר שלהם על הופעת רוח - הקודש על ראשי שליחי יש"ו. יש אומרים שנראתה להבת אש על ראשיהם ויש אומרים שנראתה הילה לבנה עליהם. שאלתי היא האם המופע המתוכנן הינו כשר, כי המורה של בתי אינה רואה בזה בעייה כלשהי?
2) ביום שבת קודש החלפתי שומר תושב כמוני, המחויב ל -9 שעות שמירה בשתי פעמים לחודש. בדיוק כאשר החלפתי אותו במשמרת רכב הסיור היה ליד העמדה, עומד לנסוע לסיור שיגרתי, והבחור ביקש לנצל את ההזדמנות ולעלות עימו בטענה שזה מותר לו בתנאי שהסייר אינו נוסע ישירות לבית שלו אלא התושב מצטרף אליו לסיור שגרתי... ובמהלכו עוברים דרך הבית של אותו התושב - הכול מאוד מקרי -. האם כשר לעשות כזה דבר, היות והתושב הזה אינו שייך למערך ההבטחה של הישוב כמו הסייר שנוסע ברשות? בברכת התורה, אליעזר

תשובה

1. לאור דבריך יכול להיות שיש לחשוש מפני כך. אם כי יש לומר, הרי הכהן הגדול ביום הכיפורים לבש בגדי לבן שהוא סמלך הטהרה. ואם כן אפשר להסתפק בבגדי לבן ובבגדי שחור בלי הילות. כמו כן, אפשר על ההילה השחורה לכתוב יצר רע ועל ההילה הלבנה לכתוב יצר הטוב.
2. נלענ"ד שהשומר שסיים משמרתו רשאי לעלות לאותו רכב של הסיירים, בתנאי שלא יעצרו לו ליד ביתו. אלא רק ליד המקומות שהם חייבים לעצור לפי תכנית הסיור הביטחונית שלהם, ואת היתרי זה אני מבסס על הנימוקים הבאים:
א. בשאלותיך הקודמות למדתי שהדרך מן המשמרת עד לבית ארוכה ויש בה מידה מסוימת של סיכונים, או נזקים אפשריים.
ב. שהוא מוסיף בנוכחותו לביטחון השוטף שהסיורים מבצעים.
ג. ששום דבר לא נעשה באופן מיוחד עבורו.
ד. יש בזה עידוד לשומרים ששמירתם היא חיונית ליישוב.