דילוג לתוכן העיקרי

עוזרת גויה

שאלה

לכוד הרב שלום! לסבא שלי יש עוזרת גויה (פיליפינית) מזה מס' שנים. לפני מס' חודשים הוא התעוור בעיניו ואינו יכול לתפקד כראוי.
1. מה דינו בעניין בישול יין וכד' האם היא יכולה לבשל לו ללא כל חשש?
2. מה דינם של המשפה הבאה לבקר אותו האם יכולים להשתמש ביין ללא חשש או שמא יש לנעול את היין?
3. מה הבעיה בבישול נוכרי לפי התימנים? יש בעיה גם בהדלקת האש? אם כן מדוע?

תשובה

1. אתה בוודאי מתכוון בשאלה זו לבישול בכלל. אכן אסור שהגויה תבשל לסבא, אלא בני ביתו יבשלו בשבילו לכל השבוע, והגויה תיקח מן המקרר, כל ארוחה לפי הצורך ותחמם לסבא.
2. בנסיבות כאלה שאין לסבא בני בית לידו, אסור לסבא להשתמש ביין שאינו מבושל, כי כשהגויה תמזוג לו יין או תיטול את כוס היין, או בקבוק יין פתוח, היין ייאסר לו, ולכל בני הבית. ולכן העצה האמתית בנסיבות כאלה, שסבא ישתמש רק ביין משובל, כמו יין כרמל מזרחי.
3. אפיית פת ע"י גוי - די בכך שהיהודי מדליק האש, כי פת גוי אסורה רק משום חתנות. ולכן די בסימן היכר, כדי שהיהודי ייזכר משום חתנות. בישול ע"י גוי - יש צורך שהיהודי יניח התבשיל על האש, כי בישול לא די בסימן היכר, כי אסרו בישולי גויים. ולכן היהודי צריך להשתתף במקצת בישול, רבינו, מאכ"א, יז, הלכות יג ולז. והערות מורנו הרב יוסף קאפח, יח ו - כ'. זו שיטת רבינו. והנה בשו"ע, המחבר והרמ"א הסכימו שבפת די בהדלקת האש ע"י היהודי, ונחלקו ביניהם לגבי הבישול, שלגבי הבישול המחבר הלך בשיטת הרמב"ם, שיש צורך במקצת בישול, והרמ"א התיר גם בבישול כמו בפת, בהדלקת האש, שו"ע, יו"ד, קיג, ז.