דילוג לתוכן העיקרי

בירור הלכתי

שאלה

לאשתי היקרה יש חברה שהתגיירה לפני מס' שנים. לאותה חברה היה ידיד שהפך עם הזמן לחבר וכעת הם רוצים להתחתן כדת משה וישראל דא עקא הוא כהן ועל כן הרבנות ממאנת לחתן אותם. לאחר מאמצי שכנוע שהעלו חרס הם החליטו שהם יערכו חתונה רפורמית או חתונה אזרחית בקפריסין... הם לא מוכנים להפרד ולוותר אחד על השני ויהי מה.
רציתי לדעת האם ישנה דרך כלשהי שתתיר להם להתחתן כדת משה וישראל? וכן אם במידה ותערך חתונה שלא כדת משה וישראל האם יותר לי להיות נוכח? במידה ויותר לי להיות נוכח עד כמה מותר יהיה לי להיות מעורה בכל הנעשה שם?

תשובה

אם יוכח באמת שאינו כהן, יהיה מותר לחתנה כדמו"י. ואם לא יוכח שאינו כהן, עליו לבחור בין הקשר שלו עמה ובין הקשר שלו עם אביו שבשמים. וכלל יהיה נקוט בידו, קשר עם אישה הוא אמתי ככל שהוא מושתת על ברכי האמונה והתורה. קשר שעומד בניגוד לאמונה או לתורה, ספק אם הוא אמתי, וספק אם יתקיים. וכבר היו דברים מעולם. והתברר לזוגות כאלה שנפלו ברשת התאווה, שחשבוה לאהבה, וכשאש התאווה דעכה, החל הניכור, והחלה ההתרחקות, על דרך דברי ההמון: הכושי עשה את שלו, הכושי יכול ללכת. ואז התסכול היה גדול, ויש שהגיעו גם לשנאה. וה' יאיר עיניהם במאור תורתו.