דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

לרב שלום.
1. האם קמח לא מנופה הוא מעכב ממש - כלומר עוגה שנאפתה ממנו, גם אם הוא טרי או לאחר הקפאה?
2. שמעתי כי לפי מורנו הרב יוסף קאפח יש לפדות מעשרות על שווה פרוטה - אוכל ואין לסמוך על קרן מעשרות כיוון שצריך כסף עובר לסוחר ממש. מה דעת הרב?
3. שעון שבת שלא כוון נכון למצב שבת ודולק ללא הפסקה, ויש הפסד כספי רב, האם יש תקנה לעשות משהו? (לפי מורנו הרב יוסף קאפח).
4. מה דין גוי של שבת. איך מותר להעזר בו?
תודה ושבוע טוב

תשובה

1. אם הוא באמת טרי, ישר מן הטחנה לאפייה, או נלקח מן ההקפאה, נראה שבדיעבד אין לחשוש.
2. אין מורנו הרב יוסף קאפח זקוק להסכמתי, דעתו היא חזקה ומוצקה. מאחר ובימינו המטבעות הן בגדי שטרות, ואין גופן שווה ממון. ולא בשל גופן הן מטבעות. אדרבה המתירים לפדות במטבעות של ימינו, צריכים הם לתת הסבר להיתרם. והאם הם היו מתירים לעשות כן גם לפדיון הבן.
3. איני יודע אם מורנו הרב יוסף קאפח היה מתיר במצב שעליו שאלת, אף שלכאורה מדובר באותו עיקרון ובאותה הפעלה, ושלפי הגדרתו, הדבר נחשב לגרם כיבוי. כי מורנו הרב יוסף קאפח התייחס לחשמל שהיה נכבה מאליו בשבת, ע"י טעון, בעוד שאתה מתייחס לחשמל שלא היה נכבה בשבת. ובנסיבות כאלה, גם המורה הוראה שסבור שמבחינה עקרונית מותר, אפשר שלמעשה הוא לא היה מתיר.
4. אמירה לגוי אסורה מדין שבות, והני מילי באיסור דאורייתא באיסור דרבנן, מדובר בשבות דשבות, ובמקום חולי, מותר. ואולי גם במקום הפסד מרובה מאוד מותר ע"י רמז ולא במפורש.