דילוג לתוכן העיקרי

ק"ש שעל המיטה

שאלה

שלום רב!
1. היכן קוראים קריאת שמע? על המטה עצמה בישיבה? ואם היא אינה "טהורה"?
2. קוראים בעמידה ליד המיטה או שאפשר לשבת בסלון ולקרוא וללכת לישון?
3. האם זה נכון שאם קוראים אחרי חצות, אפשר עוד להמשיך לדבר אחרי כן, או שחייבים לשתוק עד שהולכים לישון (למעט יוצאי דופן)?
4. אם קוראים אחרי חצות לא אומרים שם ומלכות בכלל? או רק בשמע ישראל עצמו, מחליפים להשם אלוקים?
5. האם נשים חייבות בה? אני מוצאת שמאוד קשה לי ללכת לישון כשאני יודעת שאני צריכה לקרוא את כל הסדר, וקרה לי כבר שנרדמתי על הספה מרוב עצלות.
6. האם נשים חייבות בשתי קריאות שמע במהלך היום כמו גברים?
7. האם בתור התחלה אפשר לקרוא רק את הקיצור או שחייבים את כל הסדר? (קיצור למשל מהריני מוחל + המפיל + שמע ישראל + ואהבת + ויהי נועם )? בכבוד רב

תשובה

1-2. לפי רבינו, תפילה, ז, א, כשיכנס אדם למיטתו לישן בלילה מברך המפיל. ואח"כ קורא פרשה ראשונה מקרית שמע ויישן. קודם ברכת המפיל כשיכנס למיטתו, ואח"כ קורא שמע, ויישן, כשהוא כבר שוכב.
3. כן. אם יש צורך בדבר.
4. לפי רבינו, אין שינוי.
5. גם לגברים אמירת ק"ש, להבדיל מברכת המפיל היא עניין רצוי ול א חובה. עיין שו"ת הרמב"ם (בלאו) קפב. אשר לברכת המפיל, ערוך השולחן, או"ח, רלט, ו, פסק שהן מברכות, והעיד שהנשים שלהם היו זריזות בכך. בעוד שהמג"א, שם, סק"ב, העיד שלא נהגו, והסביר שאפשר שהן חושבות ברכה זו למצוות עשה שהזמן גרמא, והמדייק בדבריו יראה שאינו מסכים עם מחשבתן, כי הדבר תלוי בשינה ולא בזמן, ולולי דמבתפינא הייתי אומר שברכה זו ניתקנה לגבר. כי עיקר ברכה זו הוא שלא יהיו לו הרהורים רעים, ושתהיה מיטתו שלימה, כלומר שלא יהיה פיסול בזרעו (רש"י, ברכות, ס, ב). וק"ש שהיא קבלת עול מלכות שמים, הוא אומרה כתרופה וכחיסון נגד יצר הרע. וד"ל.
6. לא. כי זו מצוות עשה שהזמן גרמא.
7. אפשר לקצר בדברי תחנונים וכן די בפרשה ראשונה של ק"ש.