דילוג לתוכן העיקרי

יום טוב שני של גלויות בא"י

שאלה

שלום לכבוד הרב.
ראיתי את דברי הרמב"ם בהלכות קידוש החודש פ' ה' הלכה י"ב. שם הוא אומר - עיר שנתחדשה במדבר ארץ ישראל עושים שני ימים טובים כמנהג רוב העולם. לפי זה היום כמעט בכל עיר בארץ ( פרט לירושלים, חברון, יפו ...) צריכים לעשות שני ימים טובים, לפי הרמב"ם. למה בפועל לא נוהגים כך? מה דעת השו"ע הרא"ש והרי"ף? למה מי שנוהג לפי הרמב"ם לא נוהג כך בענין זה?
תודה רבה

תשובה

לפי רבינו, יש מקומות בארץ, שצריכים לנהוג יו"ט שני של גלויות כי לא היו מגיעים השלוחים של קידוש החודש אליכם, בגלל הגויים ששלטו כאן, ולכן לפי ספר כפתור ופרח, נהגו, ברמלה, יו"ט שני של גלויות, אף שהיא קרובה לירושלים, בימינו נהגו כריטב"א שיו"ט שני של גלויות נקבע לחו"ל, שלפי הסתם, לא הגיעו השלוחים לשם, ולא בא"י. ואין לשנות בפומבי. כי עיקר החיוב מדרבנן, וי"א שהיום רק מנהג. ואין לגרום לאגודות בגין שמירת המועדות, והרבה הקפידו חז"ל שבני עמנו לא היו שונים אלו מאלו, במועדי המועדות.