דילוג לתוכן העיקרי

מוהלים ועוד.

שאלה

לק"י לכבוד מו"ר הרב רצון ערוסי הי"ו, שלומך יסגי.
1) מה דעת כבוד הרב לגבי הדרישות הכספיות של המוהלים כיום? כידוע בתימן או לפחות בצנעא המוהלים לא לקחו כסף על המילה, כיוון שראו בזה מצוה. התחושה שלי שבתקופה שלנו המוהלים (חוץ מיוצאים מהכלל) לוקחים סכומים מעבר לכל פרופורציה. אם נחשב את עלות הנסיעה ואת עלות הסכין והחומרים הסטריליים הרי שלא נגיע ליותר ממאתיים שקל, אולי אולי שלש - מאות שקל. במקרים רבים, המוהלים לא אומרים סכום מסויים "ומפילים" על האבות להביא כמה שהם "רוצים" (וכשאתה מביא להם סכום לא גבוה, הם מעקמים את הפרצוף). התחושה שלי ושל רבים שהכל מסחרה ואין הרבה לשם שמים. השאלה שלי מה היא דרך האמצע שאנו צריכים לנהוג כלפי המוהלים והמוהלים צריכים להתנהג כלפינו? (יש לציין שאיני מתנגד לתשלום מסויים, אבל רבותיי יש גבול!!!).
2) האם הכלל של רבנו בתחילת הל' שבת לגבי חייב ופטור (מדאורייתא וחייב מדרבנן) תופס לאורך כל ספרו, משנה תורה?
3) כידוע יש בתי כנסיות מבני עדתינו שלא מתרגמים את התוכחות, מה המקור שלהם למנהג תמוה זה (שמעתי שההוא כיוון על ההוא ודברים מוזרים מעין אלו)? הרי הרמב"ם, ועד כמה שראיתי רבים מרבני תימן כותבים בפירוש שצריך לתרגם כגון, מארי, מארי צובירי, הרב קורח, הרב רצאבי.
בתודה ובהערכה ב

תשובה

1. בימינו המוהלות היא מקצוע, ורבים מן המוהלים מפנים זמנם רק לצורך המוהלות. בוודאי שבנסיבות כאל המגיע להם כסף. השאלה היא כמה. שמא כדאי להפנות את העניין לרה"ר, שנותנת את תעודת הכושר למוהל, כדי שתתן דעתה גם לעניין הזה, כדי שלא יהיה חילול ה'.
2. בדרך כלל כן.
3. כבר מהרי"ץ בעץ חיים דן בזה, והכריע שיש לתרגם, ובטעות בידי אלו שרצו שלא לתרגם התוכחות.