דילוג לתוכן העיקרי

ברכות השחר

שאלה

אדם שרוצה להיות ער כל ליל שבועות ולצורך כך רוצה לישון ביום שלפני כדי שיוכל להיות ער כל הלילה ש. אם ישן ביום, האם בקומו חייב לברך ברכות התורה. במשנה ברורה הובא בשם רבי עקיבא איגר, שלכולי עלמא צריך לברך ברכות התורה. (למרות שיש מחלוקת הפוסקים לגבי שנת קבע ביום, פה לדעת ר' עקיבא איגר המציאות שונה) אשמח אם הרב יציין גם את ההלכה לפי פוסקי עדת תימן

תשובה

חז"ל חייבו ברכת התורה, שהיא ברכת המצוות, על מצוות לימוד תורה, שהיא גם ביום וגם בלילה, אחת ביום, ולא בתחילת היום שהוא הלילה, אלא ביום, אחרי שאדם מתעורר משנתו. ולכן, אם הוא לא ישן, יברך ברכות התורה עם עלות השחר, כי כאמור, חז"ל תיקנו שאדם יברך פעם אחת ביום. ולא חילקו. אלא שדיברו בהווה, אחר שינתו בלילה. ולכן גם כשמשכים לפני עלות השחר, מברך על התורה, וכשלא ישן, הוא מברך בעלות השחר.