דילוג לתוכן העיקרי

על שכנוע אנשים להתגייר

שאלה

שלום רב!
קודם כל
רציתי להודות לך וכל הצוות על השו"ת הנפלא, ישר כוח! ולשאלתי: במידה ויש קבוצה של אנשים שאים מאמינים בכלום (אתאיסטים אם אינני טועה) אך יש בהם מעט אמונה בנצרות, כך שעל ידי שכנוע של כמה זמן יש סיכוי שיסכימו להתנצר, ולהאמין שיש אלוקים, אך כנוצרים. ואחרי שיאמינו שיש אלוקים (כשהם נוצרים) לנסות למשוך אותם משם ליהדות, ויש לזכור שסיכוי גדול שאם הקבוצה מונהב עשרה אנשים רק חמישה יסכימו להתגייר והשאר ישארו נוצרים (על פני לא להאמין בכלום). ואין סיכוי שממצבם הנוכחי יסכימו ישר להתגייר. מה עדיף להשאיר אותם במצבם או את האפשרות המודברת?
תודה מראש.

תשובה

קודם כל יש להבהיר, שאני מבין משאלתך שמדובר בגויים. ושאלתך היא, מהו יחסינו לגויים שכופרים בה', אך מאמינים קצת בנצרות. והם, אולי, ישוכנעו להתנצל, אם יש לשכנעם להתנצל, כדי שאולי אם יהיו נוצרים, נצליח לגייר חלק מהם. אולם עליך להבין שאין היהדות עוסקת בגיורים, באופן יזום, אלא היא אוסרת ישיבתם של עובדי עבודה זרה בארץ הקודש. ובזמן המשיח, מפאת שתרבה דעת, הרבה מן הגויים יגלו עניין בה' אלוקי ישראל ובתורתו. ולכן, אין אנו אמורים לנצר גויים כופרים בה', כדי שאולי נגייר אותם או חלק מהם בעתיד. ולמרות הכל, היהדות שוללת את הכופר בה' תכלית השלילה. אחריו בדרגת השלילה, עובד עבודה זרה, אחריו, הנוצרי. כי רבינו בהלכות מלכים עפ"י כת"י תימן, הבחין בין עובד ע"ז לבין נוצרי שגר דינו כעובד עבודה זרה, אך בדרגה פחותה יותר. ואשר לאבחנה בין הכופר בה' לעובד עבודה זרה, יש לומר שהרמב"ם באופן עקרוני משווה ביניהם. ובכ"ז ניתן לדייק מדבריו שלעובד עבודה זרה אמונה כל שהיא, להבדיל מהכופר בה', מחמת האידיאולוגיה שהרמב"ם בז לו לחלוטין.