דילוג לתוכן העיקרי

צום מתחיל בארץ ומסתיים בחו"ל (או באויר...)

שאלה

שלום למרי. לא נראה שרבנו כתב בנושא, אך אולי ישנה התייחסות של מו"ר הגר"י קאפח זצ"ל, או התייחסותך, כיצד אדם צריך לנהוג במידה והוא טס לחו"ל בתחילת צום ט' באב. נניח והוא טס לקצה העולם - סין או אוסטרליה, שהפרשי השעות ברורים וגדולים, באוסטרליה כבר יום המחרת (התאריך כבר שונה ליום הבא) או הפרשי שעות של 6 שעות כמו בסין (מקדים את שעון ישראל) הטיסה בפועל אורכת 17 שעות לסין כך שאם נתחיל את הטיסה שכבר נכנס הצום, הרי שנגיע לסין נגיע ב - 14:00 בצהריים שעון ישראל, אך הוא 8 בבוקר שעון סין, ואם כך עלי לצום עוד 6 שעות? כיצד פותרים הבעיה? האם די לצום 25-26 שעות וזהו?
תודה רבה למרי. * אגב, האם לאחר כל טיסה (גם כאן בארץ לדוגמא: לאילת) יש לברך הגומל?

תשובה

לענ"ד אין לו לאדם אלא מקומו ושעתו, ולכן השבת שלו לפי המקום שבו הוא נמצא, וכן הצום. אולם א ם יצא האדם מישראל בראשית הצום ונסע למערב, עלול הצום להתארך אם יגיע לארץ היעד, ושם הם בעיצומו של הצום. וכן אם יטוס למזבח, עלול הוא להגיע לארץ היעד לקראת סיום הצום ואז יתקצר הצום, הרי במקרה זה שהצומות הם מדרבנן, להבדיל מיום הכיפורים, שהצום הוא מן התורה. יש להקל. כלומר, כשטס למזרח, לסיים הצום עם בני המקום שהגיע אליהם, וכשטס למערב, להסתפק בצום של עשרים וארבע שעות (בתשעה באב מערב עד ערב) ולא ימשיך עמם, אבל יפסיק הצום בצינעה. שהרי קשה לצום למעלה מ 24 שעות, והוא כחולה לעניין צום ממושך יתר על המידה, וחולה פטור מן הצום בתשעה באב.
2. לעננ"ד אחר כל טיסה מברך הגומל. לא כל דעת מורנו הרב יוסף קאפח, שהורה לא לברך הגומל אחרי טיסה.