דילוג לתוכן העיקרי

נוסח הוידוי - האם יש כאן התחייבות ללא שום כיסוי....

שאלה

שלום לכבוד הרב השלום והברכה, לפי הרמב"ם נוסח הוידוי הוא: "חטאתי עויתי פשעתי...... ואני בוש במעשי ואיני שב לחטוא כלל" (לעולם) מה הכוונה לעולם? מה לאדם יש איזושהי ערבות או הבטחה או איזה "כיסוי" לזה שלא יחטא שוב אף - פעם?? מילא במצוות קלות שאדם יכול לשלוט על עצמו, אבל מה בנוגע לעריות? איך יכול האדם לשלוט על עצמו במצבים כאלו "כ - ל הזמן"? הרי פעם 1 פעמיים הוא ישמור וזהו.... כי זה טבעי שהאדם נכשל בעבירות כאלה.. (יצר האדם רע מנעוריו, ואל אישך תשוקתך וכיוצ"ב...) אז לכאורה שהמצב הוא כזה, 2 שאלות יש לי לפני הרב:
1) איך אדם יכול ב - א - מ - ת לשמור על עצמו בנושאים אלו?
2) אם חטא בעריות איך יגיד הוידוי "ואיני שב לחטוא כלל" הרי הוא יודע שקשה לו בנושא זה והוא באמת מנסה לשלוט על עצמו...! (ובכל זאת נכשל)
תודה לכבוד הרב,
תבורך בבריאות טובה ובכלל בכל ברכות התורה! ה' ישמרך.

תשובה

זהו בדיוק היעד של התשובה, לא רק להתחרט על העבירה, אלא לשרש את שורשיה, את גורמיה, ולכן, ככל שהשב בתשובה (ראה דוד, ואני לנגדי חטאתי תמיד) יצרוב בתודעתו את הנזק הנפשי והרוחני שהחטא גרם לו (לא רק במובן של עונש שמימי או גם עונש של בי"ד דלמטה) במובן של טמטום הלב, נפש שהתפתחה בתוכה היצריות, שעלולה לגרום לו לחזור ולחטוא. כך הוא יוכל להימנע מכל דבר, מותר, שמחזק את אותה יצריות שעלולה להכשיל אותו בעתיד, וכך הוא יינצל. אבל כמובן שאפשר שחלילה הוא ייכשל בעתיד.