דילוג לתוכן העיקרי

שעטנז

שאלה

שלום רב. אני נוהג ללבוש בגדי פשתן בשבת (חולצה ולעתים גם מכנסיים מפשתן).
1. בבוא החורף - האם יש איסור ללבוש מעל הבגדים סוודר או מעיל של צמר מחשש שיתערבו הסיבים?
2. האם יש הבדל לעניין זה בין צמר רחלים לשאר צמר מן החי, או שבכל צמר יש איסור שעטנז?
תודה

תשובה

1-2. לפי רבינו שו"ת, סי' קפה, מותר לחגור חגורת צמר על מכנסי פשתן, כי אין חיבור בין הצמר והפשתן. ושמעשה זה היה אצלם מפורסם ועושים אותו בכל המערב וספרד. ובשו"ע, יו"ד, ש, ד, התיר ללבוש חלוק של צמר על גבי חלוק של פשתן ולקשרם יחד, ואע"פ שאינו יכול לפשטן בלא התרת הקשר, ואפילו הוא קשר של קיימא, ובלבד שלא יחברם זה לזה עם המשיחה בשתי תכיפות, ויש אוסרים בקשר של קיימא. אולם הרמ"א שם כתב שי"א דאסור ללבוש שני בתי שוקיים (=גרביים) אחד של פשתן ואחד של צמר זו על זו, דמאחר דאי אפשר לפשוט בתחתונה בלא העליונה הוי כחיבור, ולא דמי לשני חלוקים זו על זו דאפשר לפשוט התחתון בלא העליון, ונראה שגם לרמ"א מותר ללבוש בגד צמר (חולצה) על מכנסי פשתן, וכן ההיפך. כי אין זה כמו גרביים.