דילוג לתוכן העיקרי

בירור

שאלה

לק"י לכבוד מו"ר רב הפעלים, הרב רצון ערוסי הי"ו. ראשית לפני שאשאל את השאלות והבירורים אציין שאני מוקיר ומעריך מאד מאד את פועלו של הרב הי"ו בתחומים השונים ובעיקר הפצת תורתו של מו"ר מארי קאפח זלה"ה.
1. אני ממש תמה איך עד היום כמעט שבע שנים אחרי פטירתו של מארי אין (כמעט) ספרים שעוסקים ביצירתו. לדוגמא: ספרי הלכה עממיים שמסודרים לפי נושאים כמו שבת, ברכות, תפילה וכדו' הנובעים מפסיקתו של מארי במשנה תורה ובשו"ת השונים שלו. אני תמה, משום שלמארי יש לא מעט תלמידי חכמים שלהם הכלים להפיץ תורתו, מה הם בדיוק עושים?. שנים מבטיחים לנו ספרי הלכה בנושאי ברכות ונידה (=ספציפית לנושא זה אני יודע שישנה סיבה!) והדברים אינם יוצאים לפועל?!. בנוסף השו"ת שהבטיחו לנו שיוציאו ע"י הרב חממי ועוד?! מה קורה כבוד הרב?. ישנה תחושה של "ריפיון" בנושא כאוב זה. והרי ידועה עידודו של מארי לכתוב דברי הלכה ותורה.
2. אני אישית מאד אוהב את סידור "שיח ירושלם" וחושב שהוא הכי איכותי ואמין מסידורים אחרים נוסח תימן. אולם בפועל אני רואה שישנו פיספוס גדול של קהל יעד שאינו מתפלל מסידור זה. לעניות דעתי הדבר נובע מסיבות שעיקרן עריכה ולא בגלל התנגדות למארי. שאלתי היא האם מארי היה ממש מעורב בעריכת הסידור? האם דעתו היתה מלכתחילה שצריך שלשה חלקים לסידור ולא כרכים לכל חג וחג? (זו לעניות דעתי אחת מהסיבות שהסידור לא תפס, גם בביהכנ"ס שהתפללו בסידור "שיבת ציון"). לסיום, אין מהדברים הנ"ל למעט כלל מפועלו האדיר של מו"ר הרב ערוסי ללימוד משנתו של מו"ר מארי קאפח, ואני הדל מקטני תלמידיו ממשיך ביתר עוז ללמוד וללמד את תורת מארי ורבנו. בברכה בר

תשובה

הערותיך ברמה העקרונית בד"כ נכונות מאוד. ובוודאי שאני שותף לצערך. אבל בשביל העניין המעשי מן הראוי שתקבע פגישה לשיחה בעניין זה. אולם על הסידור, כבר קודם לפגישה, כתוב הערותיך בפירוט. ושלח בפקס' של מכון מש"ה 03/5353570. ושם רשום את מספר הטלפון שלך ובקש פגישה, ונחזור אליך בעהי"ת.