דילוג לתוכן העיקרי

נושאים שונים

שאלה

לרב רצון ערוסי שליט"א שלום.
א. מה הדין למזוזה שקבעו בבית קפה או בעסק של גוי (מוסלמי) מה לגבי קדושתה האם אין פה חילול השם כאשר חקרתי בדבר הוא השיבני שמי ששם את המזוזה הנו יהודי דתי כאשר המקום אין לו שום הכשר למאכלים שהוא מוכר ולצערי הרבה מאחינו היהודים נכנסים וקונים.
ב. מה דין זימון בעשרה כאשר היו תשעה אוכלים והעשירי הגיע למקום שכבר גמרו לאכול וכן נטלו ידיהם לברכת המזון האם הוא מצטרף לעשרה מבלי לאכול דבר מה.
ג. אני עובד עצמאי ובמסגרת העבודה אני לא יכול לסגור את המקום וכשמגיע זמן תפילת המנחה אני מתפלל במקום כאשר אני מגיף את החלון והדלת אני עומד להתפלל תפלת מנחה אבל איני יכול להתרכז מפני במקום העוברים ושבים וכן רעש הרכבים מהעלי לעשות.
ד. האם מותר להקדים את יציאת השבת לפני הזמן המצוין בלוחות האם ההוספה היא הכרחית כי להנכון השבת יצאה כעשרים דקות מן הזמן המצוין בלוחות מפני ששלושה כוכבים נראו בודאי בלי שום ספק ומזה נוכל להסיק מסקנה שנוכל להדליק נר חנוכה בתוך הזמן של חצי שעה משקיעת החמה. אני פונה בזה לרב שתשיבני תשובה ענינית והלכתית כפי שיטת הרמב"ם. כמו כן אני מבקש ציוני מקורות שאוכל לעיין וללמוד מהמקורות. בברכה אביעזר

תשובה

א. אם אין הכשר למסעדה זו, אסור לאכול שם. ואין לקבוע בה מזוזה. ואם יש לה הכשר, ויהודים אוכלים שם בקביעות יום יום ומעל שלושים יום, אולי יש על היהודים לקבוע מזוזה, כי דינם כשואלים או שוכרים את המקום מן הגוי. כדין שוכר בית מגוי שחייב השוכר היהודי לקבוע מזוזה. וכשיסיים את השכירות - יטול את המזוזה, כדי שהגוי לא ינהג בה ביזוי.
ב. מאחר וכבר נטלו ידיהם אסורים הם באכילה, גם היו מסוגלים לאכול, כפי שביאר רבנו בסוף פרק ששי ברכות. ולכן העשירי לא מצטרף לזימון עשרה, אלא יזמנו זימון של שלשה. וכן הוא בשו"ע, או"ח, קצז, א בהגה. ואע"פ שההלכה האמורה נאמרה בשלשה שאכלו, נראה שהוא הדין בעשרה.
ג. אם זה הזמן היחיד שאתה יכול להתפלל מנחה, עליך לעשות הכל שתתרגל להתרכז ולהתפלל. ולפחות בברכה ראשונה של תפילת שמונה עשרה. ותתפלל מתוך הסידור.
ד. לא רצוי שתקדים לפני הזמנים שבלוחות. ולעניין נר חנוכה של מוצאי שבת, אם משוים שיטת רבנו למה שנאמר ע"י הגאונים, הזמן אינו רק כחצי שעה, אלא גם קצת למעלה מכך דהיינו עד 40-45 דקות.