דילוג לתוכן העיקרי

תאריך לידה וענייני שבת

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה,
א. ביתי נולדה ביום רביעי א' באב התשס"ו (26 אוגוסט למניינם) לאחר השקיעה בשעה 20:25, האם יום הולדתה הוא א' אב או ב' באב?
ב. האם מותר להשאיר את העגלה בשבת ברכב (עגלת תינוק) ושישמש כמחסן כך שכשיוצאים בשבת במקום לסחוב אותה את המדרגות מהבית הלוך וחזור פשוט נוציא אותה מהרכב וזה חוסך מאמצים מיותרים?,(כמובן מדובר שלא נדלקות שום נורות חיווי או משהו אחר בעקבות פתיחת וסגירת הדלתות של הרכב - הכל מכני)?
ג. אם שכחתי דבר מה ברכב ובשבת נזכרתי בו האם מותר לקחתו מהרכב? (שוב, אין שום נורות נדלקות וכדומה - הכל מכני), אין בעית מוקצה?
ד. האם סכין יפנית שאינה טבולה שבאמצעותה חותכים פיתות להגיש לאנשים מזון זוהי חלילה עבירה?

תשובה

א. היא נולדה בליל חמישי ב' באב. אולם הדקדוק שלך לעניין יום הולדת מוזר. כלום יש בהלכה יום הולדת?! אצל פרעה נאמר "יום הולדת את פרעה", אך בהלכה אין יום הולדת כיום שבכל שנה מציינים אותו במסיבה וחגיגה. ב - ג אם פתיחת הדלתות של הרכב אינה גורמת להדלקת נורות, מותר לפתחן ולקחת משם חפצים שאינם מוקצה. כי הזזת הדלת על צירה אינה טלטול מוקצה, אבל יש להזהר מפני הרואים.
ד. לפי השו"ע יו"ד, קכ, ה יש צורך בטבילה, כי רק סכין שחיטה או הפשטת העור, שעדיין הבשר אינו מוכן לסעודה, י"א שאין צריך טבילה. אבל סכין לחתוך לחם או בשר מבושל, צריך טבילה. עי' פר"ח, שם. אולם לפי הרמב"ם, מאכלות אסורות יז, ה, ניתן לומר שאין צריך טבילה. כי רבנו שם הביא דין הכשרת סכין שקנה מן הגוי ולא ציין שצריך להטבילו אחרי ההכשרה.