דילוג לתוכן העיקרי

תרופות בפסח - כללי הוראה

שאלה

מו"ר הנכבד. מהו הכלל בפסח לפי רבינו ומו"ר זצ"ל, לגבי תרופות בפסח.
1. ישנה הרשימה שיוצאת ע"י משרד הבריאות/קופות חולים, בנוגע לאיזה תרופות כשרות ואיזה לא. האם בכלל ישנה בעיה הלכתית, עם דברים כאלה? והלא אין בהם שיעור כזית בכדי אכילת פרס, והם אינן ראויים למאכל כלב, ורוב החומרים הינם סינטטים, ורוב בתרופות עטופות מארז פלסטי, ורובם ככולם נבלעות עם מים מיד, ואין הנאה וטעם בהם כלל.
2. נראה שיש להקל עוד יותר במשחות לזיהומי עור, פטריות, הרפיית שרירים וכו'.
3. מה שכן, אולי יש להחמיר בתרופות שהן משחות למריחה על שפתיים סדוקות וכו' אך כל זה כתבתי לענ"ד הדלה מאד מאד, ואודה למארי אם יפרוק קשויתינו וימסור לנו כללי הוראה. תזכה לשנים רבות ומועדים טובים.

תשובה

1. כל התרופות שיש בהן חמץ, מותר לקיימן בפסח, ולגנזן עד אחרי הפסח. כי אינן ראויות לאכילה. אבל השימוש בהן, הוא תלוי בכך, שאם הן מרות, והן רק נבלעות, ומדובר בחולה - מותר. בכל מקרה, טוב להסתייע ברשימה של קופ"ח, כדי להשתמש בפסח בתרופות שאין בהן שום חשש חמץ.
2. כן. אם המשחות האלה הוכנו לפני פסח, כי חמץ בפסח אסור באכילה ובהנאה. וגם אם שרפוהו, אסור ליהנות בגחלים שלו. ולכן הוא הדין במשחות, שיש בהן חמץ, שהוכנו בפסח - אסורות, אפילו לשימוש חיצוני. אבל הללו שהוכנו מע"פ מותרות בשימוש חיצוני.
3. נכון. יש להחמיר במריחות על שפתיים, שיש בהן תערובת חמץ, בגלל שזה קרוב לפה.