דילוג לתוכן העיקרי

שזירת חוטים בציצית - שעטנז - ואי קיום מצוה בעידנא דריתחא

שאלה

כבוד הרב.
שאלותי
1. האם נכון לומר ששעטנז הוא כמעט תמיד דרבנן, היות ויש שיטה שהאיסור דוקא בשזירת החוטים יחד, ויש שיטה שדוקא החיבור של שני בדים מוכנים. ולפי"ז צריך הצטרפות עובדתית נדירה, שבאותו בגד יש את שני הסיטואציות בחלקים שונים של הבגד.
2. נאמר בגמ' שבעידנא דריתחא ענשינן אעשה. אני אינני לובש ציצית (חוץ מזמן התפילה) מסיבותי שלי. האם זמננו הוא עידנא דריתחא, ואיך קובעים זאת. בהערכה.

תשובה

1. כתב רבינו, כלאים י,
ב. כיון שנתחבר הצמר עם הפשתן, צד חיבור בעולם -- הרי זה כלאיים מן התורה... וארג בגד מטווי זה -- הרי זה כלאיים". ואין לומר אם תפר בגדים מצמר ופשתים ע"י חוט שחיברם שזה כלאים. ואם כן, לפי שיטה זו האיסור שכיח.
2. בעידנא דריתחא, עונשים מן השמים על ביטול עשה. וביטול מצות עשה שלציצית היא רק כשאדם מתכסה בארבע כנפות, בלי חוטי ציצית באותן כנפות.