דילוג לתוכן העיקרי

לגבי בדיקת וביעור חמץ

שאלה

1. מהי השבתה לשיטת רבינו, ביעור בפועל או ביטול בלב? "השבתה היא הביטול היא הביעור" - לשון רבינו.
2. מדוע לא נהגו בתימן שמשאירים פתיתים בבדיקה כדי שלא תהיה ברכה לבטלה?

תשובה

1. ביטול בלב. אומר בפיו שהחמץ שיש אם יש, יהיה בעיניו כעפרא דארעא, משכנע עצמו שזהו יחסו לחמץ הנותר, אם נותר. השבתה פיסית - היא רק מדרבנן. רק אם לא השבית החמץ ע"י ביטול, לפני זמן איסור חמץ, חייב מן התורה, לבער החמץ ביעור פיסי.
2. אין מנהג זה זכר בגמרא, או שורש בגמרא, והראב"ד הגדירו כ"מנהג נשים". וכלל יהיה נקוט בידינו, כל שאדם מחפש אחרי החמץ, גם בחורים ובסדקים, וגם אם לא מצא, הוא קיים מצות ביעור חמץ, ואין הברכה לבטלה כלל.