דילוג לתוכן העיקרי

מצה עשירה

שאלה

שלום למארי, בעניין מצה עשירה - עוגיות פפושדו שיש עליהם מחלוקת, והגר"ע יוסף מתיר, שאלו את הרב אברהם יוסף בנו, וזוהי תשובתו: המצה עשירה יכולה להחמיץ רק אם נאבד במי פירות מים, וכל תהליך היצור שנעשה תחת פיקוח אישי צמוד, הן ביקב והן בקונדיטוריה, מבטיחים שלא תהיה תקלה ח"ו. וב"ה מיום שהאחריות הוטלה עלי (לפני כעשרים שנה), ידי לא זזה מידו של הגאון הרב משה מאיה, שנסיונו רב מזה למעלה מארבעים שנה. וכל המפקפקים לא ירדו לסוף הענין לאשורו וע"כ מהססים, כי התערובת שבבצק היא לניפוח והרחקת גרגירי הבצק זה מזה, ואינה פועלת בגוף הבצק. וגם פעולתו אינה יכולה לפעול אלא בתנור בזמן האפיה, כשמגיע לחום של למעלה מ -60מעלות. וכבר האריך בזה הגאון הרב שלמה עמאר שליט"א בספרו שמע שלמה חלק ה', ואחריו הוסיף אבי מורי שליט"א ב"יביע אומר" חלק ט' (או"ח סימן מ"ב) ואין לפקפק אחר הארי. ברשות מארי אוסיף, כי ברדיו אמר הרב אברהם יוסף כי כל מערכות הכנת העוגיות נשטפות לא במים אלא ביין, ולכן הם מצה עשירה ממש ואין בתהליך מגע מים. אם כן, האם תשתנה הפסיקה שנוכל לאכול מעוגיות אלה בפסח שנה הבאה ב"ה? לגבי השנה, האם אנשים שסמכו על היתר זה של הגר"ע יוסף, ואכלו, האם לי מותר לאכול מן העוגיות הללו? או ששיך בזה חמץ שעבר עליו הפסח? אשמח אם מארי יפרט כי זה חשוב לי מאד.

תשובה

שאלה זו עתה, היא אינה הלכה למעשה. ועד לשנה הבאה הבעל"ט, יכולים להשתנות הדברים. כעקרון, נאמנים עלי דברי הרב אברהם יוסף שליט"א, אלא שיש להוסיף ולשאול, מדוע "בית יוסף" אינו נותן הכשר לעוגיות אלו? ולכשנקבל תשובתם המוסמכת, נדון. כי הכשר "בית יוסף" מתנהל ע"י אחיו, הרב משה יוסף שליט"א, וגם הוא פועל רק לפי הגאון מו"ר הרב עובדיה יוסף שליט"א. עליך לזכור שאנו פוסקים כמו הרמב"ם, אין אומרים שחמץ שנתערב מלפני הפסח בטל בשישים, כי אין לנו תורת איסורים ולא ביטולים, כשמתערב היתר בהיתר. ודבר זה רק ענין אחד.