דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

א. מורנו הרב יוסף קאפח זצ"ל מסביר שאסור להאריך בתפילה בציבור משום יוהרא - האם זה שייך בציבור בו לא מתפללים כתקנת הרמב"ם בתפילת שמונה עשרה אחת ציבורית?
ב. כיצד יש לנהוג בפלטת שבת ע"פ פסקו של מורנו הרב יוסף קאפח זצ"ל (האם אפשר לשים ניר כסף או ציפוי יותר עבה)?
ג. אדם ששכח ליטול ידיו בברכה לפני התפילה ונזכר ב'זמן אמת' מה יעשה?
ד. האם צריך ע"פ הרמב"ם ליטול ציפורניו בערב שבת? ה. כיצד לומדים תלמוד בבקיאות וכיצד בעיון? ו. הרמב"ם באיגרתו לתלמידו ר' יוסף בן יהודה ממליץ לו ללמוד בעיקר את חיבורו משנה תורה: "וכבר הזהרתיך שלא תתרשל עד אשר תדע את כל החיבור ויהיה הוא ספרך... ומטרת הלומדים איבוד זמן (!) במשא ומתן שבתלמוד..." (מהדורת מורנו הרב יוסף קאפח זצ"ל עמ' קלה קלו) - ע"פ האמור שם, מתי נלמד גמרא?

תשובה

א. כן, בכל תפילה צריך האדם שמתפלל בציבור, להתפלל מלה מלה, כמי שמרצה מעות.
ב. לא, כי פלטת שבת לדעת מורנו הרב יוסף קאפח היא אש, גם אם היא מכוסה במספר כיסויים, עיין, רבינו, שבת, ג, הערה יב, ופרק ט, הערה יב, עמ' קפה, ד"ה בכל אופן.
ג. כיון שכבר נטל, אין הברכה מעכבת, ולפי רבינו אם יברך ברכתו היא לבטלה, ועבירה היא בידו.
ד. כן. כי דבר זה מכלל כבוד השבת, עיין שבת, ל א -
ג. כיוצא לקראת המלך. ה. ללמוד משנה וגמרא, בקיאות, והלכה למעשה, והעיון הוא בבירור ההלכה למעשה, ביישומה באופנים שונים. ו. לעולם ילמד אדם מקרא, משנה וגמרא, לפי השלבים שפורטו בהלכות ת"ת ג, יג. אבל עיקר לימודו יהיה משנה תורה לרבינו.