דילוג לתוכן העיקרי

ביקור חולים - דחוף!!

שאלה

כבוד הרב שלום! חברותיי ואני התבקשנו להכין עבודה בתושב"ע על נושאים שבין אדם לחברו. בחרנו בנושא ביקור חולים, והסתכלנו במקורות, ואז נתגלה לעיניינו שהשכר של ביקור חולים הינו עולם הבא. רצינו לשאול, למה השכר של ביקור חולים הוא כ"כ גדול.. הרי בסה"כ ללכת לבקר את החולה זה לא טרחה גדולה כמו כיבוד הורים. אם תוכל לענות לשאלתנו בהקדם.
תודה מראש, מוריה וחברותיה.

תשובה

ראשית, יש להתייחס לעולם הבא כתכלית, ולא כשכר במובן הצר של הביטוי שכר - תמורה. שנית, תכלית כל המצוות לזכך את נפש האדם, ולהכשירה להיות בת נצח בעולם האמת, הוא עולם הבא, עולם הנשמות הטהורות, שבו הן משיגות את ה' ומתענגות עונג רוחני ממה שהן מוארות באור ה', בבחינת מה רב טובך אשר צפנת ליראיך., וחיי עולם נטע בתוכינו, או חיי עולם נטעה בתוכנו. אולם יש והתורה או חז"ל מדגישים את השגת התכלית של חיי העולם הבא, במצוות מסויימות, כגון, כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימיך, אריכות ימים במובן המוחלט - חיי נצח, שהם חיי הנשמות, ולא חיי הגופות. כי כיבוד אב ואם, אף שלא תמיד כרוך בטורח, יש בן משום צריבת התודעה האמונית של המכבד הוריו, כיחס מחוייב המציאות בין הולד להוריו, ובין הנברא לבוראו. וכן ביקור חולים, יש בקיום מצווה זו, אף כשאין הקיום כרוך במאמץ, חיקוי של מקיים המצוה לבוראו, כמו שהבורא ברא את כל הנבראים בחסד, וללא ציפייה לתמורה, כי אין ה' זקוק לתמורה, כך המבקר חולה, מחקה את ה' ועושה חסד עם החולה, כדי לסעדו, ולאוששו. כללו של דבר, ככל שעובד ה' מקיים את המצוות בלי כוונה לפרס, אלא חיקוי של ה', מה הוא נקרא רחום אף אתה רחום, מה הוא נקרא חנון, אף אתה חנון, ומתוך חסד ללא כוונה לקבל פרס, הרי הוא מתדמה לה' שהוא אמת ונצח, ולכן הוא זוכה לחיי האמת והנצח.