דילוג לתוכן העיקרי

גילוח לכבוד שבת וחג

שאלה

שלום כבוד הרב הרמ"א באו"ח רס, א אומר שיש מצווה לגלח את שיער הראש לפני שבת. וכן נאמר גם בהלכות יו"ט. וטעם הדבר כפי שהסבירו האחרונים הוא משום שלא יכנסו לרגל שהם מנוולים. האם מצוות גילוח לכבוד יו"ט כוללת גם את הזקן? (עבור מי שנוהג להתגלח)? מצד אחד השולחן ערוך הזכיר רק גילוח של שערות ראשו מצד שני עבור אדם שנוהג להתגלח כל יום, אי גילוח נחשב עבורו לניוול. וכמו שמשמע מכמה מגדולי הפוסקים. מצד שלישי ידוע שהמקובלים מאוד החמירו שלא לגעת בכלל בזקן והאריכו רבים בחומרת העניין. ויש מי שאוסר לגעת בזקן גם על פי ההלכה. ומשמע שגם עבור מי שנוהג להתגלח כל יום יש עניין שיתגלח כמה שפחות ובכל פעם שהוא נמנע מלהתגלח הוא מקיים מצווה. ולכן גם אם נאמר שיש ניוול בכניסה לחג עם זיפים, עדיין מנלן שמצוות כבוד יום טוב דוחה את דעת הקבלה שלא לגעת בזקן.

תשובה

דע, שמה שכתב הרמ"א שאם היו שערות ראשו גדולות מצווה לגלחן בערב שבת, לכבוד שבת, היה זה מנהג אבותינו בתימן, שנהגו לגלח שערות הראש אחת לשבוע, או אחת לשבועיים (קרחת) לכבוד שבת קודש, וזו הסיבה שלא נהגו באיסור תספורת בימי הספירה. בגלל עשה דנביא לכבד השבת. וזו הסיבה שאסרו התספורת בחול המועד (תספורת שער הראש), עיין פיהמ"ש לרבינו, שמא ייכנס לחג והוא מנוול. כי גם לכבוד יו"ט, יש צורך להסתפר לכבוד יו"ט. את הזקן לא נהגו לגלח, ולכן לא חלה הגזירה של איסור תספורת בחול המועד על שיער הזקן. ולכן מארי נהג לומר שהללו שמתירים לגלח שיער הזקן כל השנה אין עליהם איסור להתגלח בחול המועד. מנהג המקובלים, הוא חשוב, אבל הוא אינו דין שמחייב כל אדם אלא למי שראוי לכך ומתנהג בדרך המקובלים.