דילוג לתוכן העיקרי

נדר?

שאלה

שלום וברכה לפני כשנה וחצי לערך נהרגה בת דודתי עם שני בניה היחידים בתאונת דרכים. במהלך השבעה ביקשה דודתי לרכוש בעבורה ובעבור בעלה חלקות קבורה הצמודות לקבר הבת והנכדים (זוהי ביתם היחידה ולא נותר להם כל ילד או נכד) אך העלתה את חששה מפני העלויות הכספיות הכרוכות בכך (יש לציין כי גם על שלושת חלקות הקבורה של הנפטרים היה צורך לשלם מכוון שלא נקברו במקום מגוריהם אלא בישוב בו מתגוררת משפחתנו המורחבת). אני ששמעתי את המוצקה אצל דודתי אמרתי לה כי את חלקת הקבורה של הנפטרת אממן אני מכיסי (4500 ש"ח לערך). לימים שילם בעלה של הנפטרת בעבור חלקות הקבורה וכשבקשתי לשלם לדודתי את סכום החלקה נענתי בשלילה. יחסה של דודתי עם חתנה עוד בימי חיי הבת לא היו טובים ולאחר פטירת הבת החריפו. אני מניח כי אם אעביר את התשלום בעבור חלקת הקבר לבעלה של הנפטרת יסרב לקבלו (מה עוד שברור לי שגם אם יקבלו תכעס עלי דודתי). מה עלי לעשות? האם ניתן לתרום סכום זה להצלת חיים (בנק נתונים של מוח עצם - עזר מציון). האם לרכוש דבר מה לבית העלמין בו קבורה בת דודתי? ואם כן מה? חשבתי אולי לממן מחסה בו יקבלו אבלים ניחום ביציאה מבית העלמין. האם זה ראוי? האם עלי לבקש במקביל התרת נדרים?
תודה

תשובה

1. לכתחילה הבטחת לשלם את הכסף משום שלא ידעת שבעל המנוחה יממן, ושתהיה תסבוכת, אם תממני כפי שהבטחת, לכן תבקשי מרב שיתיר לך הנדר.
2. אם תתרמי את הכסף להצלת חיים (בנק נתונים של מוח עצם - עזר מציון), זוהי תרומה חשובה ונכונה, וכן עבור לימודי תורה.
3. לכתחילה, משתדלים לקבור את הקרובים באותה חלקה, כדי שיהיה קל לקרובים לעלות לקברים, ולא יצטרכו להיטלטל ממקום למקו. אך אין לבזבז הרבה כספים עבור מטרה זו, כי גם עליה לקבר אינה הכרחית. למי שקשה לו, ולמי שבמקום העליה לקבד - לומד תורה, או מארגן שיעורי תורה, ותפילה ואומר השכבה.