דילוג לתוכן העיקרי

אין הלכה כתלמיד במקום הרב

שאלה

שלום כבוד הרב האם הכלל "אין הלכה כתלמיד במקום הרב" שאומר שתלמיד ורבו שחולקים הלכה כרב (רק אם נשאו ונתנו והרב לא קריבל את דברי התלמיד, אבל אם לא אז הלכה כבתראי), הוא מחייב גם את התלמיד או שהוא נוגע רק להכרעת ההלכה לכלל הציבור? כגון אם תלמיד שהגיע להוראה נשא ונתן עם רבו ולא השתכנע מדבריו, האם הוא חייב לחזור בו לגמרי מדעתו או שמותר לו להשאר בדעתו ולעשות בצנעא מעשה אפילו נגד דעת רבו? (אבל כמובן לא להורות לאחרים נגד רבו)

תשובה

1. עיין במבוא התלמוד, שבסוף ברכות, שהביא כלל זה ומהקשר הענינים אתה למד, שכלל זה היה בימי האמוראים. ונראה שעד אביי ורבא. ובספר הליכות עולם, שער ה' פרק ג, סייג כלל זה עד אביי ורבא במפורש.
2. עיין חידושי הריטב"א, סוכה ב,
א. שאין הלכה כתלמיד במקום הרב כשחלק על הרב בחייו, והרב לא הסכים לו. אבל אם חלק עליו לאחר חייו - אדרבה, הלכתא כבתראי. וכן כתב מורנו הרב יוסף קאפח על הליכות עולם, שם.
3. עיין יד מלאכי, אות א' כלל לח, שהביא פוסקים שהחילו כלל זה גם על הפוסקים שלאחר התלמוד, והביא שיטה שדוקא ברבו מובהק, אך הביא גם דעות חולקות.
4. נראים הדברים, שעד אביי ורבא, לא היו התלמידים שונים אלא מה שקיבלו מרבותיהם, ולכן הלכה כרבותיהם. אך לאחר שהאמוראים אמרו גם דברי עצמם - הלכתא כבתראי.
5. אין ספק, שתלמיד חייב להעיר לרב אם נראה לו שרבו טועה. אבל כל זמן שהתלמיד לא הגיע להוראה, אין מורה התלמיד במקום הרב.
אך משהגיע להוראה, וכל שכן שקיבל רשות מרבו להורות את ההלכה, הלכה כמותו ואפילו נגד רבו, אם דעת התלמיד נראית בעיני המורים.