דילוג לתוכן העיקרי

מספר נושאים

שאלה

ע"פ רבנו ומארי.
א. כיצד ניתן לחמם אוכל בשבת לסעודות שנייה ושלישית, בהנחה ולא חיממתי ברצף מלפני שבת. האם בתנור של ימינו הפועל בטמפ' של מאה מעלות בערך הדבר מותר?
ב. כיצד ניתן להסביר את הגמרא בברכות התארת מה אדם צריך לעשות כדי לראות שדים (בורה בת בכורה, שחורה בת שחורה וכו')?
ג. האם ישנם מקרים בהם פסק רבנו ע"פ הירושלמי בניגוד לדעת הבבלי? אם כן, מדוע?
ד. האם ע"פ רבנו במורה (ח"פ, סב'), שם השם המפורש שאותו היה אומר כהן גדול הוא אותו השם בן ד' אותיות אלא בהגייה מסוימת? ה. בדר"כ ערבית של מוצ"ש אני מתפלל יחיד בביתי ממס' סיבות. האם יש להתעטף בטלית בתפילה זו? ו. מאיזה שלב בדיוק אסורה היולדת במגע לבעלה? ז. מהיכן נוכל לרכוש פירות וירקות בשמיטה הקרובה? ח. שמעתי שהרב התנגד לסירוב פקודה לעניין גירוש יהודי גו"ק וצפה"ש. האם הרב תמך בציות מלא לפקודה זו? ט. מה הייתה דעת מארי על תורת ברסלב? מה דעת הרב?
בתודה ובברכה

תשובה

א. על גבי מיחם מים.
ב. לא כפשטו.
ג. רבינו כבר גילה דעתו בהקדמתו למשנה תורה, שהתלמוד הבבלי הוא שמחייב את כל ישראל. משמע אפילו הירושלמי חולק עליו. וכך מצאנו בהרבה מקומות שפסק כבבלי שחלק על הירושלמי. וזו דעת הרי"ף סוף עירובין, ודעת הר"י מיגאש בתשובתו, פא. כתבתי זאת, משום שיש שסברו שרבינו מעדיף את הירושלמי על פני הבבלי ואינו כן. למרות שלכאורה יש להם סעד מן העובדה שרבינו בצעירותו, חיבר ספר הלכות הירושלמי, שאמור להיות מקביל לספר ההלכות שחיבר הרי"ף על ההבלי. אולם כבר כתב הר"ש ליברמן בהקדמתו לאותו ספר שהרמב"ם פירש את הבבלי ע"פ הירושלמי, דברים סתומים בבבלי, דברים שלא נידונו בבלי, דברים שנידונו דיון עיוני ולא הלכתי, ומבוארים בירושלמי. עיין דוגמא אחת מני רבות, מאמרי איסור נטיעה בערב שביעית, בספר "משנת השמיטה", עמ' לט ואילך.
ד. כן. שם הוויה בצורה מסויימת. ה. אין חובה. ו. מן הרגע שהולד הגיח ראשו או רובו אם הגיח ברגליו. ז. תעמוד בקשר עם "הליכות עם ישראל" 03-5340819 אנו מתארגנים כדי לספק מידע. ח. ראשית אני התנגדתי להתנתקות. והיום מוכח עד כמה צדקו המתנגדים. ועל אחת כמה וכמה שהפינוי היה כרוך בעבירות חמורות מאד כלפי אדם וכלפי שמים. עם כל זאת אני מתנגד לסירוב פקודה לחלוטין. אבל המלצתי שהחיילים יפנו למפקדיהם, כדי שיסבירו להם, שמבחינה נפשית, לא יוכלו לעמוד במשימה. ט. לא שמעתי ממארי. אשר לדעתי, יש כמה דברים טובים. ויש לא.