החלפת נוסח בבית - כנסת
בית הכנסת שבו אני מתפלל, נוסד לפני כ - 50 שנה ע"י אשכנזים. ברבות השנים אט אט הלכו לעולמם רוב האשכנזים ולאט לאט חילחלו לבית הכנסת יוצאי עדות המזרח. נוסח התפילה שהיה מקובל בבית הכנסת לאורך כל השנים היה נוסח "ספרד". מי ששימש כרב לבית הכנסת היה אשכנזי שהלך לעולמו לפני כ - 15 שנה, ומאז אין רב ואין פוסק. גבאי בית הכנסת שהוא אשכנזי והיום כבר עבר את גיל ה - 60, נתבקש לפני כ -30 שנה ע"י המייסדים להיות גבאי ולשמור על הגחלת אחריהם. בשנים האחרונות לא היה בבית הכנסת אפילו מנין אשכנזים, ולמעשה הרוב הם יוצאי עדות המזרח שאט אט הנהיגו שכאשר עולה ש"ץ מהם, יהיה נוסח התפילה כשל עדות המזרח. כמובן שבלית ברירה התקבל הנוהג הזה, כי מה תועיל התנגדותם של 5 אשכנזים את מול 30 יוצאי ע"מ. לפני כשנתיים, פנתה קבוצת מתפללים יוצאי ע"מ לגבאי בית הכנסת וביקשה מקום להתפלל ואף אמרה שכיוון שיתפללו בשבת ב"הנץ", והוותיקים מתפללים בשעה
8.00, לא תהיה הפרעה זה לזה. קבוצת מתפללים זאת למעשה גורשה מבית כנסת אחר בעיר, וכפי השמועה, בגלל שניסו "להשתלט" על בית הכנסת ולקבוע סדרים חדשים. גבאי בית הכנסת שלנו, איש תמים ובעל רצון לעזור, שמח לאפשר ליהודים לחסות בשערי בית תפילתנו, וגם מתוך תקווה שהדבר יוסיף מתפללים לימות השבוע שבהם לא היה כלל מנין וכל אחד הלך להתפלל במקום אחר. לאחר מאמצים רבים שלי, חודש סוף סוף מנין לתפילת שחרית בכל בוקר, דבר שבתחילה אף גבאי בית - הכנסת לא האמין שאצליח בו. בינתיים אף הכניסו לבית הכנסת ס"ת חדש העשוי לפי ע"מ, וזאת בנוסף לס"ת אחרים שהיו קודם לכן והם לפי אשכנזים. כל זמן שכוחו של הגבאי עמד לו, היה הוא זה שעולה לתפילות בעיקר בשבתות וחגים וכמובן מוביל את התפילה כסדרה מימי יסוד בית הכנסת. בשנים האחרונות הגבאי אינו בקו הבריאות ואין בכוחו לעלות תמיד, ועל כן מתאפשר ברוב המקרים שעולה ש"ץ מעדות המזרח ומוביל התפילה כדרכו. בעת האחרונה מנסים וותיקי ע"מ שהיו עשרות שנים מתפללים בבית הכנסת, להדיח את הגבאי מתפקידו בטענות שונות שאינו מנהל את החשבונות כראוי, וכל זמן התפילה הוא מסתובב ותוך כדי תפילה עושה סדר בביה"כנס וכיו"ב. מנגד מנהלים מתפללי מנין "הנץ" קופה משל עצמם וכמעט תמיד אינם מעבירים תשלום כלשהו לקופת בית הכנסת עבור ניקיון, חשמל וכד'. בשנים האחרונות, בעיקר מאז הצטרפו "האורחים" לבית הכנסת, יש תחושה שאט אט מנסים לדחוק את הגבאי החוצה, מנסים לדחות את סדר התפילה האשכנזי, ואף נעשה ניסיון להחליף את שם ביהכ"נס, או להוסיף לשם בית הכנסת. כאשר הרגיש הגבאי כי אין לו יותר כוחות להתמודד עם מלחמות היהודים, הוא ביקש אספה כללית וביקש כי יבחר וועד שיעזור לפעולותיו. כמובן שכל האורחים הצביעו אף הם ונבחר וועד חדש לבית הכנסת ואף הגבאי הוותיק נבחר. מאידך, חברי הוועד שהם ברובם יוצאי ע"מ, מצרים את צעדיו של הגבאי וקובעים חדשות לבקרים נהלים חדשים והוויכוחים פורצים על ימין ושמאל כאשרהמטרה העיקריתאך לא הרשמית, היא שבית הכנסת יהפוך לבית כנסת לע"מ. הם אינם אומרים זאת, אך בעצם כל סממן אשכנזי שהיה בתפילות ביה"כנס נדחק לפינה והם גם אינם רוצים שהגבאי יעלה כש"ץ שהרי אז תהא תפילה בנוסח אחר. כמובן שאין הם אומרים שהטעמים לכך הם עדתיים ורק טוענים שהגבאי אינו מספיק טוב להיות ש"ץ שכן מצידם הוא מלא קופת שרצים, ונראה שכל פיפס קטן משמש אותם כחנית לניגוח. נסיונות להביאם לדין תורה אצל הרבנים הראשיים בעיר לא צלחו היטב שכן הרב הספרדי אינו בקו הבריאות כלל ועל כן נמנע מדיונים בעיקר כאשר הם דיונים קשים ורווי יצרים ולהט. הרב האשכנזי היה מוכן לדון בכך, אלא שאז טענו המוזמנים כי פסיקתו של רב אשכנזי אינה מחייבת אותם ועשו חוכא ואיטלולא מכמה ישיבות בענין עד שלמעשה החליט גם הרב האשכנזי כי למען כבודו אין טעם להמשיך בכך ולמצוא עצמו פוסק משהו שיבוזה. יתכן כי הם לא רצו שהרב האשכנזי ידון בכך, כיוון שאשת הגבאי היא מזכירת הרבנים בעיר ואולי בשל היכרות מסויימת יהא משוא פנים. לאחרונה "נעלמו" מפתחות הגבאי לבית הכנסת וארון הקודש. הוועד מסרב לשכפל לגבאי מפתחות חדשים ובכך למעשה דוחק אותו החוצה מכל תפקידיו. בכך בעצם נסללה הדרך לעובדה שיוצאי ע"מ הם אלה המנהלים את ביהכ"נס ומכתיבים הכל. ולעצם השאלה: האם מקובל להחליף נוסח של בית - כנסת ולמחות את סממניו הקודמים בפרט שעוד יש מעט אשכנזים הפוקדים את המקום, אך במעשיהם אלה, למעשה גם הקומץ הזה מוצא עצמו מרחיק לכת עד מאוד לבית - כנסת אחר, בו בזמן שיש הרבה בתי כנסיות לע"מ בסביבה זאת. האם לצורך ענין זה, יש מקום להזמינם לדין תורה אולי בבית הדין הרבני? שמעתי כי למעשה יש איסור להחליף את נוסח בית - הכנסת, אך אני בידע הדל שלי, לא מצאת מקורות לכך ועל - כן איני יודע אם יש טעם בכלל לפנות לבית הדין הרבני. נקודת ההנחה שלי, היא כי אם יהא דיון בבית - דין רבני, אזי תכובד פסיקתו. מצטער על אריכות השאלה, אך הרקע היה חשוב כדי להבין מהיכן נובעים הדברים. אודה לכת"ר על תשובתו.
כן. ניתן להזמינם לדין תורה בבי"ד רבני. לגופה של שאלה, לא אוכל להתייחס לדברים ספציפיים, כגון מתפללי הנץ, והקשר של הגבאי לרבנים ועוד, כי דברים כאלה חייבים להסדיר בבי"ד, כשכל הצדדים נוכחים וטוענים את טענותיהם. מבחינה עקרונית וכללית, ביכ"נ שנוסד ע"י בני עדה א, ונקבע בתקנון שיתפללו לפי נוסח א', אף שבמהלך הזמן באו מתפללים נוספים מבני עדה ב, והם נהיו הרוב, כל זמן שבני עדה א הם, לפחות מנין, ויכולים להתפלל בצבור גם בלי עדה ב, אין לשנות את הנוסח והמנהגים של בני עדה א, אפלו שהם הפכו מיעוט. אולם אם בני עדה א' התמעטו באופן שאין להם מנין כלל, לא בחול ולא בשבתות ובמועדי ישראל, רשאים בני עדה ב לשנות הנוסח ומהמנהגים לפי מורשתם, כי ביהכ"נ לא נוסד כדי שיהיה נעול, או כדי שיתפללו בו יחידים, וטוב שהוא ממשיך להיות בית ה' לתפלות צבור, וכל תפלות העדות, מתקבלו ע"י שומע תפלות.