דילוג לתוכן העיקרי

בד"ץ והפסיקה בארץ ישראל

שאלה

לק"י יורנו הרב וה' יסייעו בדבר תורתו, נאמר לי על ידי חבר כי מקובל הוא שמרא דאתרא בא"י הוא מרן קארו. האשכנזים שעלו מהגולה לא יכלו ל"שבור" את פסיקת מרן אלמלא "מנגנון הבד"ץ" שהקימו, או - אז יכלו למעשה לפסוק בשונה ממרן. לתימנים אין בד"ץ, אז איך הלכתית הם יכולים לפסוק שלא כמרא דאתרא - מרן? "שובע שמחות בימינך נצח"
ג. ע.

תשובה

אין צורך בבד"ץ כדי להיות מחויבים במורשת אבות. לצערנו, הבד"ץ בימינו, מלבד עניין של כשרות לפי מורשת מסוימת, יש בו עניין של כסף ועמדת כוח. אלא כל בני עדה שנוהגים לפי מורשתם, ושואלים את רבניהם הלכה למעשה, לפי מורשתם, נחשבים כקהל שמחויב במורשת אבותיהם, כי כאמור, יש להם מורי הוראה, שמורים להם את הלכותיהם לפי מורשת אבותיהם.