דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות

שאלה

לס"י כנהר שלום! ע"פ רבנו ומארי.
1. ע"פ התשובה של כה"ר (http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=91588), האם מותר לפסוק הלכה על סמך דברים המובאים בספרי קבלה מסוג זה (שנכתבו באמצעות רוח הקודש)?
2. לא ראיתי במשנה תורה אזכור לגבי תפילין בחוה"מ. מה היה מנהג תימן הקדום?
3. למיטב הבנתי, ע"פ רבנו (וכן ראיתי בכתבי הרב קוק ובמקומות נוספים), עיקר מהותה של התפילה הינה התקרבות לה'. האם ישנה משמעות לתוכן הרעיוני של התפילה? האם לדוגמא ישנו ערך לתפילה לרפואה על אדם חולה? במידה וכן, כיד מתיישב דבר זה עם עיקר השכר העונש?
4. למיטב הבנתי, ע"פ רבנו, אין עניין של עילוי נשמות, כדברי מארי "מי שמת - מת!", ואין לחיים אפשרות להשפיע על המתים ע"י תפילות ומצוות. האם הבנתי נכון?
5. מה דינו של מזלג פרווה שבטעות ערבבתי בו תבשיל בשרי (בעודו על האש)?
6. האם יוכל כה"ר להסביר בקצרה את עניין הבחירה החופשית? אם יהודי רוצה לרצוח יהודי, האם יכולה ההשגחה למנוע ממנו לעשות זאת, מתוך שלקורבן מגיע לחיות? האם באיזשהו אופן הקב"ה כן מתערב במעשי בני האדם?
7. בהמשך לשאלה הקודמת, האם ניתן לומר שהגירוש מגו"ק וצפ"הש איננו "משמיים" מכיוון שנעשה ע"י יהודים? ובהתאם לכך, האם מלחמת לבנון השנייה לדוג', הינה כן "משמיים" מכיוון שנגרמה ע"י גויים (בין היתר)?
8. האם ישנו עניין בהשתטחות על קברות צדיקים? מדוע יהושע עלה לקברי אבות בחברון?
9. האם מותר להתפלל (שחרית/ מנחה/ ערבית) על קברות צדיקים, כמו במירון לדוג'? 10. ראיתי שהרב כתב: "אסור לומר שהרצון האלקי נקבע בששת ימי בראשית...", ואילו רבנו בשמונה פרקים כותב: "ולא כן אמונתנו אנו, אלא הרצון היה בששת ימי בראשית...". הכיצד?
בתודה, תובל

תשובה

1. לא בשמים היא.
2. הספרדים הקדמונים לא נהגו להניח בחוה"מ. האשכנזים הקדמונים נהגו. ודברי הרמב"ם סתומים.
3. ע"י שהא'ם מתקרב לבוראו, בדינו מתעדכן בהתאם למצבו הרוחני. וכך גם חולה שמתלל או מתפללים עבורו, הרי דינו האישי, או האישי מכח הציבור, מתעדכן, ויש שניצל בזכות זאת.
4. הבנת נכון. וזו גם דעת הרבה מן המקובלים.
5. המזלג הפך להיות בשרי. ואם רוצה להחזירו לפרווה, שיכשירו בהגעלה.
6. ה' יכול הכל. אבל ה' נתן לאדם לבחור ברע או בטוב, ואינו מתערב, אלא אם כן על דרך הענשת אדם ע"י מניעת תשובתו, כגון פרעה.
7. הכל צפוי והרשות נתונה. ומגלגלין חובה ע"י חייב.
8. כדי להיות כנוע ולהתפלל מעומק הלב, וכדי לזכור זכות אבות, ובכל תענית על בצורת עולים אפילו לקברי גויים, כדי להיכנע ולשוב בתשובה.
9. אין להתפלל בארבע אמות של מת, אבל הרבה קברות קדומים המת אינו מכוון למצבה. 10. יש הבדל בין היה ובין נקבע. ודוק.