דילוג לתוכן העיקרי

שמיטה לשיטת מארי

שאלה

שלום לכבוד הרב ישנם לי כמה שאלות
1. האם לשיטת הרמב"ם כל אכילת הירקות בשמיטה בא"י היאאך ורק על בסיס גידולים משטחים שלא נתקדשו, או מגדולי נכרי שבא"י?
2. האם אנו מחמירים שלא לקנות מהיתר מכירה מצד שלא להחזיק בידי עוברי עבירה, הרי גידולים שנעבדו באיסור לא נאסרו באכילה? אם כן עלו לי כמה שאלות:
א. האם בגדולי ערבה, חשש חילול שבת לא יותר גדול?
ב. האם שייך עבירה אף שיש מחלוקת בדבר והחקלאי פוסק כשיטה המתירה לו לעשות את המכירה
ג. על אף שראיתי את תשובת הרב: http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=91375 אני שואל בכל זאת במחילה מכבוד הרב,
הרי פרנסת החקלאים היהודים תתמוטט כליל אם לא ישתמשו בהיתר הנ"ל האם אין כאן חומרא בדיני שמיטה וקולה גדולה בדיני נפשות? בכבוד רב ובתומ"ר חנן

תשובה

1. כן, אבל גם משטחים שכבשו עולי מצרים, ולא החזיקו בהם עולי בבל, מותרים באכילה. ויש לנהוג בהם קדושת שביעת.
2. לא. אלא בגלל שהרבה פעמים המכירה פיקטיבית. וגם כשהיא אמתית ובעלת תוקף, אליבא דהרמב"ם, יבולי נכרים מא"י, יש צורך לנהוג בהם קדושת שביעית. כמובן שגם בערבה אם יש חשש לחילול שבת, וכשיש חשש כזה, אין לצרכם. לגבי פרנסת החקלאים היהודים, דבריך אמתיים מאוד. ולדעתי קרן בשמיטה, היתה צריכה להיות בעיקרה מחולקת להם, כמקור מחיה להם, ולא לצרכים אחרים. יש לזכור שהרב קוק לא התיר לצורך קיום החקלאי, אלא לצורך קיום הישוב היהודי, שבימיו היה ברובו חקלאי.