דילוג לתוכן העיקרי

דיני אירוסין ונישואין

שאלה

לכבוד מו"ר הרב רצון ערוסי יצ"ו. ישנם מספר עניינים שרציתי לדעת כיצד לנהוג בהם הלכה למעשה:
1. האם מותר לדעת רבינו לאחר הקידושין (לפני ההתייחדות בחדר היחוד או בבית) לחתן ליגוע בארוסתו? זאת אומרת האם מותר להם להחזיק ידיים לאחר הקידושין? ואם זו בעיה, אז מה עושים בעניין נתינת הטבעת הרי יש חשש לנגיעה?
2. לכלתי לעתיד בע"ה קצת מוזר כל הנושא הזה של החתונה עפ"י שיטת רבינו הרמב"ם, מכיוון שהיא לא ראתה ולא קרובה כ"כ לנושא, אז אני חושש שלא יהיה לה נוח עם העובדה שאנו לא ניגע מפאת שזה אסור, כי היא אמרה לי שאולי אנשים יחשבו שאלה קידושי נידה וזה יעציב אותה, מה לעשות במצב כזה?
3. האם אפשר לדחות את הייחוד לאחר השמחה כדי שהאישה לא תתחייב בכיסוי ראש עד סוף השמחה? (למרות שידוע לי שאין הבדל בין פנויה לנשואה בעניין כיסוי הראש, אך בהתחשב במציאות הנוכחית שלא מאפשרת את כל הדינים והמנהגים אליבא דהרמב"ם ומסורת יהדות תימן לפרטי פרטיה).

תשובה

1-2. אחרי הקידושין לפני הייחוד, אסור לארוס לבוא על ארוסתו. הנגיעה בזמן טהרתה לא נאסרה. ברור שצריכים להיזהר, כדי שהנגיעה לא תבוא לביאה בטרם עת. אבל בימינו, מיד אחרי הקידושין, שבע ברכות וייחוד, כך שאין חשש.
3. אפשר. אבל לא יוכלו לברך שבע ברכות נוספות מכוח הסעודה. כי הסעודה אמורה להיות סעודת נישואין, וכל עוד לא נעשה ייחוד אין הסעודה סעודת נישואין.